söndag 1 oktober 2017

Skogstur och inköp

Platina har jag ridit ut två gånger nu sen hon kom hem. Började ju med promenader första dagarna och sen har vi skrittat ut uppsuttet vid två tillfällen. För att gardera oss lite extra har min snälla stallkompis Nicklas följt med på backen men jag tror inte det kommer behövas något mer. Hon är otroligt snäll och följer bara med Heddan. Idag gick vi en tur i skogen och det var både uppför och nedför och stenigt så man fick lyfta på hovarna och se sig för. Hon blev väldigt trött av den kuperade terrängen samt att skogsvägen som vi kom ut på har två rejäla backar uppför och en nedför. Att gå i nedförsbacke är verkligen inte lätt och blir lätt att man trillar in i Hedwigs rumpa. Heddan är ju snäll och viftar bara lite med svansen som för att säga..försök o kontrollera de där långa benen lite bättre! Att dessutom bete sig som om man är på sightseeingtur hela ridturen tröttar ju också den lilla hjärnan ganska rejält. Hon är verkligen inte tittig utan mer väldigt intresserad av sin omgivning. " åh vad är det där..o vad kan det där vara..åh..intressant..titta där borta!" Huvudet pendlar till höger o till vänster mest hela tiden...
Hedwig är väldigt nöjd med att få ha Ylva på ryggen och ser helt belåten ut med upplägget. Tror hon tycker att detta är ett fantastiskt träningsupplägg där man bara får skritta på lite lång tygel i skogen.

Imorgon får Platina vila och Hedwig får antingen komma ut på ett galoppjobb eller ett pass på dressyrbanan. På tisdag får Platina en promenad och Heddan får ledigt.

Igår red jag ut en ny tur på Heddan där vi började med ett långt skrittpass, sen en del galopp och sen en fantastiskt fin stig genom skogen och förbi en sjö. Heddan fick böja och vinkla sina bakben så mycket att när vi kom ut på skogsvägen igen var hon supermjuk  i bakbenen och lätt som en fjäder i handen. Skulle vara en perfekt framridning för oss att få gå ett litet pass i kuperad terräng..!

Mitt släp har jag varit väldigt nöjd med och Heddan har åkt hur bra som helst i det. Dock är Platina ganska så mycket högre så jag fick lov att att se mig om efter ett större. Hittade en begagnad Star som var helt igenomgången och i jättefint skick. Precis vad jag letat efter! Otroligt rymligt och med sadelkammare. Hämtar det på tisdag efter jobbet. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar