måndag 25 september 2017

Lite lugn igångsättning

Eftersom Platina tyckte det var en fin idé att börja växa isamband med att hon sattes igång efter betet och därmed blev lite trött i bakknäna bestämde vi oss för att avbryta och jag hämtade hem henne en vecka tidigare än beräknat. Min equiterapeut har kollat igenom henne och rekommenderade att vi tar det lugnt ett tag med henne. Igår fick hon och Heddan bara gå i hagen tillsammans och det var som om de aldrig varit ifrån varandra. Väldigt nöjda med att få gå ihop igen.

Idag gick jag en promenad i skogen på en knapp timme med henne och vi hade trevligt sällskap av Anna och Opus. Jag har aldrig träffat på en häst som så uppenbart går och myser så fort hon kommer ut i skogen. Det är nästan lite komiskt. Hon är så avslappnad och verkar bara njuta. Jag planerar att gå några promenader till med henne i veckan och sen på fredag ska min stallkompis Ylva och jag skritta ut. Hon rider Heddan så rider jag Platina. Vi tar det lite successivt och bara skritt nu. Hon börjar se jämnare ut och fronten verkar komma ikapp bakdelen så sakta. Skulle vilja mäta henne men gissar att hon är runt 170. Heddan är 166 och bra mycket mindre. För mig räcker det bra och hon behöver absolut inte bli högre.

Även Heddan har fått ta det lugnt en vecka och jag har bara låtit henne gå i hagen. Hon har ju varit otroligt fin i kroppen men tappade rejält i vikt när nätterna blev så kalla. Det var bara att stalla in på natten och låta henne vara samt ge henne rejält med mat. Det blev nog kombinationen av pälssättning samt långa, kalla nätter som gjorde att hon föll ur. Jag passade på att avmaska henne också i samband med att hon vilade plus att min equiterapeut gick igenom henne.

Idag tog vi dock en liten tur och hon var pigg och glad på skogsturen. I morgon tänkte jag rida sjörundan med Heddan medan Platina får nöja sig med lite rykt och gos. Tänkte på det idag när jag höll på med Platina att små grejer som att lyfta på hovarna samt att bli tränsad plötsligt var som att hålla på med en vuxen häst istället för som i våras när hon visserligen lyfte på hovarna men då krävdes det lite övertalning. Katarina, som haft henne på Borgs har fostrat henne så fint. Hon har kvar sitt fantastiska förtroende för människor men är inte lika unghästbånglig. 
Tillsammans igen. Mina fina hästar.

Har även insett att jag måste byta släp. Hedwig åker utan problem i min Dalavagn men Platina som visserligen snällt går in får nästan huka sig lite när hon ska in..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar