lördag 9 september 2017

Tävling och lite annat

Efter att mest  ha galopperat runt i skogen de senaste månaderna tyckte jag att det var dags att åka och tävla idag. Hedwig var på ett alldeles utmärkt humör och tyckte att detta var ju en himla kul idé. Så fort jag kom in i ridhuset där jag tänkte rida fram satte hon fart i trav och även lite galopp innan jag fick hejd på henne.
Pga lite olika omständigheter hade jag inte hunnit rida dagen innan så hon var väldigt pigg och lite väl stark. Fort och inte helt på tygeln var tydligen dagens tema.
Hon susade mest runt på framridningen och jag fick nästan känslan av att vi låg ner i hörnpasseringarna i galoppen.

Hon var inte ett dugg ledsen i programmet heller och jag fick nästan torka bort farttårarna när jag äntligen fick göra halt och skritta ut. Energin är ju fantastisk att rida på men jag börjar fundera på om jag kanske ändå ska rida henne på kandar igen när jag tränar och tävlar. Känns som jag behöver lite mer hjälp när jag rider ett svårare program som jag gjorde idag.

På många sätt var hon verkligen duktig.  Den nya msvB5 har jag ridit igenom tre gånger innan idag och även om hon blev för öppen i formen så gjorde hon allt med härlig, positiv energi. Alla byten var jättefina och serien klarade hon galant. Jag kan erkänna att jag av ren lathet inte gick tillbaka och hämtade protokollet när jag gått tillbaka till släpet med Heddan eftersom det var långt mellan parkering och sekretariat så kunde inte läsa några kommentarer men kan gissa att domaren har dragit av minst en poäng på alla moment pga formen. Man kan ju se poängen på Equipe och jag kunde hålla med om i princip alla poäng utom ev inridningen som jag tyckte var väldigt rak. Men hon kan ju ha stått lite ojämnt, jag vet inte.

Nästa helg kommer Per och håller träningar och jag ska nog prova att rida med kandar igen för att se om jag kan få till formen lite bättre. Köpte faktiskt ett jättefint, rundsytt PS-kandar i vintras som jag aldrig provat. Hon känns iallafall himla fräsch och väldigt glad så ska bara se om jag kan försöka få lite bättre kontroll över henne när det gäller programridning..

Platina fortsätter att imponera med sin fantastiska ridbarhet och helt underbara inställning till arbete. Hon är liksom född i rätt form och inget verkar svårt för henne. Katarina, som red in henne har henne nu en månad för igångsättning efter betet. I torsdags passade jag på att följa med på en skrittrunda i skogen efter att jag tränat Heddan. Platina traskar på som hon aldrig gjort annat och bekymrar sig inte  över människor med hundar i skogen, bilar, vattenfyllda diken etc. Diket tittade hon på i trettio sekunder sen tog hon ett lite skutt över. Inget hysteriskt jämfotahopp utan ett lite lagom stort språng. Vi red även igenom Ekdahl där det finns massvis att stirra på om man är häst men hon skrittade bara lugnt bredvid Heddan och tittade mest nyfiket och intresserat på allt runtom.

Man undrar ju lite om det ska fortsätta gå så enkelt med allting som det gjort hittills. Hon är så otroligt trygg, positiv och snäll att man blir helt varm inombords. Tror inte jag kunde hittat en bättre unghäst än henne. Så fantastiskt fin och sympatisk häst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar