söndag 15 oktober 2017

Härlig skogstur och tömkörning

Igår fick Heddan en riktigt lång och härlig tur i skogen. Hon känns så fin att rida nu. Mjuk och med en massa energi. På hemvägen när vi passerade Platina busade hon till i hagen vilket gjorde att Hedwig tog ett skutt rakt fram och lyckades trampa till sin ena baksko. Efter det hamnade den snett och behövde absolut justeras. Som tur var finns det tappskokompetens i stallet så i morse plockades den av och en ny sattes på. Puh! Just den hoven är lite trasig så jag var inte jättesugen på att hon skulle gå utan sko några dagar. Löste sig iallafall väldigt bra. Blir nya skor runt om, om drygt en vecka för båda. :-)

Imorgon funderar jag på att åka till ridhus och rida lite delar ur msvb5 som jag planerar att rida i helgen. Det verkas som om det ska bli strålande sol imorgon och den här årstiden suktar man ju efter minsta lilla solstråle så egentligen skulle jag vilja rida ut men samtidigt måste jag ju börja förbereda mig lite mer om jag ska tävla i helgen. Hon är även fortfarande oklippt och tämligen luddig. Vet inte riktigt när jag ska hinna ta tag i det där. Heddan lider inte av sin päls men ser ju lite mer dressyrig ut när hon är klippt.

Eftersom en av mina goa kompisar i stallet är väldigt duktig på tömkörning frågade jag om hon kunde hjälpa mig att introducera det för Platina. Vi provade idag och eftersom det var första gången så hade vi en grimma under tränset där jag satte longerlinan. Man vill ju inte slita henne i munnen med tömmarna om hon skulle bli rädd för något o sprätta iväg. Jag gick en bit ifrån henne och lät longerlinan hänga löst. Hon lyssnade hur fint som helst på Ellinors hjälper och vi jobbade henne ca 20 minuter totalt. Hon svarade fint fram på lite smackning och stannade när hon fick en förhållning i tömmen. Väldigt lugn och avspänd hela tiden. Ellinor ska hjälpa mig att fortsätta utbilda henne i tömkörning då detta såklart är ett väldigt bra sätt att jobba unga hästar och stärka upp dem utan belastning på ryggen. Själv är jag inte speciellt duktig på det även om jag kan gå runt med Heddan och hålla i ett par tömmar. Heddan är ju alltid så snäll och tålmodig och ser mest ut att tänka..käääre tid vad ska hon nu hålla på med..men hon gör aldrig något dumt så där går det bra att fippla en del. Ellinor får ge mig lektioner i tömkörning på Heddan parallellt med att vi träna Platina så ska jag förhoppningsvis själv kunna hålla i tömmarna på henne med så småningom. Vi testar igen på tisdag på Platina. :-)

Annars har vi varit ute i skogen idag i flera timmar med hundarna och plockat massvis med trattkantareller och en del gula också. Det är verkligen otroligt avkopplande och jag märker att jag mår bra av den kravlösa aktiviteten eftersom mina vardagar ofta är väldigt pressade med ett krävande jobb suger mycket energi.





Vi är några i stallet som gillar att ses och äta god mat ihop och igår var det dags igen. Så himla mysigt och jättegod mat. Massvis med prat och garv och en hel del prosecco..

Så jäkla nöjd när jag fick frossa allt smarrigt. Har slutat äta sötsaker och minskat ner rejält på kolhydrater så extra lycklig igår då när det var fritt fram för allt. :-))





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar