fredag 13 oktober 2017

Ridning på bana

Den här veckan har det blivit ganska dåligt med motion av hästarna. I vanliga fall har jag hjälp med mockning på vardagarna vilket sparar en massa tid för mig men denna vecka var Niklas i England så jag har fixat allt runt omkring själv. I måndags var Platina hos tandläkaren och därav ingen ridning. I tisdags stod det som spön i backen plus att jag jobbade sent så det blev ingen ridning då heller. I onsdags sken solen och jag gick en härlig promenad med Platina. Jag gick ut med henne ensam och hon skötte sig perfekt. Tänker att jag så småningom kommer behöva rida ut själv på henne så då kan det ju vara vettigt att börja med lite ensamma promenader. Efter det fick Hedwig lite lösgörande jobb på banan och kändes jättefin. Igår regnade det igen och det blev bara lite pyssel.

Idag slutade jag tidigt och hade planerat att rida Platina på banan. Ylva hjälpte mig med Heddan och red henne samtidigt för att ge lite extra stöd till Platina.
Började med att longera ca 20 minuter och fick sen hjälp av Jonna när jag skulle sitta upp. Vill gärna att någon håller emot på andra sidan när jag hoppar upp samt att hon inte är helt övertygad om vitsen av att stå still vid uppsittning. Men idag var hon riktigt duktig och stod hyfsat still. Sen skrittade vi runt lite, gjorde halt och sen travade vi lite i båda varven. Hon skötte sig jättefint och var så duktig.
Hedwig såg extremt belåten ut med den vänliga människan på ryggen som hon verkligen gillar extra mycket. Hon utförde sitt uppdrag som god förebild på ridbanan helt exemplariskt.

Eftersom båda vara så fina och duktiga på ridbanan förlät jag att de var fullkomligt vedervärdiga när vi tog in dem. Platina var värst men Heddan var inte så mycket sämre. Två, jäkla vildhästar..jag var helt genomsvettig när vi äntligen fick in dem i stallet.





Två tjejer efter ridpasset som tigger morot genom att träna någon variant av spansk skritt.

Jag kan erkänna att rida unghäst är inget som jag tycker är superroligt.Iaf inte i det här stadiet. Det är mer som en transportsträcka fram till att man ska kunna jobba henne mer seriöst. Sen vet jag att Platina är en grymt fin häst som kommer bli helt fantastisk att rida så det ger motivation att ta mig igenom denna bebisridning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar