onsdag 28 mars 2012

Nu snart start nummer två

Vi ska snart ut och tävla igen och denna gången blir det första omgången i div I. Vi har tränat en hel del sista veckorna på olika delar av programmet i B4an och jag tycker att hon går riktigt trevligt. Mest nöjd just nu är jag med bakdelsvändningarna och ryggningen. Dessa moment gör hon riktigt skitbra hemma, Jag tycker även att hon har kommit ihop sig lite bättre i galoppen och känns stadigare i den förvända men det finns ju fortfarande mycket kvar att jobba med.
Senaste träningen tittade vi mest på galoppen och konstaterade att höger galopp är lite rundare och flottare men i den blir hon lätt lite för långsam i den samlade och tenderar att tappa tretakten. Det bidrar ju då även till att bytet från höger till vänster riskerar att bli orent. Vänster galopp är inte riktigt lika flott som höger men där är däremot den samlade rappare och bytena från vänster till höger blir också i princip alltid rena. Så vad gör man? Jag har lagt mycket krut på att få höger samlad mer aktiv och i samband med det har bytena varit riktigt bra den här veckan. Vänster har jag jobbat med att tänka "lite rundare".

Jag tycker överlag att hon börjar kännas mer stabil i msvb4-programmet nu när jag tränar hemma och några bitar gör hon väldigt bra. Förhoppningsvis ska det resultera i en ännu stadigare runda än vi gjorde på första starten i år.. Det gäller framför allt tror jag att tänka lite stratetiskt och plocka så mycket poäng man kan på de bitar där hästen är säker. Sen vet man ju aldrig...hästar är som bekant nyckfulla och tävlingssituationen lite speciell.

"Fleecejackan" sitter fortfarande kvar tyvärr eftersom jag inte hunnit klippa henne.  Jag skyller på trippelkombinationen Stockholms Universitet/arbete toppat med sju stycken utvecklingssamtal..! :-) Tänkte iallafall satsa på att raka bort "raggsockskägget" som pryder Heddans vackra huvud. Kan förhoppningsvis bidra till att hon ser lite elegantare ut..:-))

2 kommentarer:

  1. Härligt att ryggningen funkar nu igen! Det kommer säkert att gå jättebra i nästa start, annars vet du ju vad som gäller där inne, citat från en av oss närstående: Rid bättre då!

    /Nova

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vi använda det på henne också? När resultatet hamnar under 60%...:-)) "Rid bättre då för f*n..!" :-))

      Radera