torsdag 22 mars 2012

Ett tips om hästen har regnskållor eller orolig mage

I vintras köpte jag ett tillskott till Hedwig pga att hon hade varit lös i magen en längre tid. Hon hade även väldigt mycket krustor som kliade och några ömmade. Jag är inte helt säker på om det Hedwig hade var regnskållor men jag misstänkte iallafall att det hängde ihop med magen. Under hösten hade jag provat lite olika grejer för att komma tillrätta med magproblemet. Bla vanlig bakjäst samt loppfrön. Inget av detta hjälpte och jag kände mig både frustrerad och orolig. Efter en del googlande så hittade jag till slut ett pelleterat tillskott, Bio-premium som bla innehöll probiotika. Hedwig har nu ätit det i drygt två månader och hon är helt bra i magen plus att alla krustor är helt borta.

Jag trodde att det här tillskottet i första hand var till hästar med orolig mage men en god vän till mig vars hästar hade problem med regnskållor (men inte med magen) blev tipsad att ge just probiotika av veterinär. Ska bli intressant att se om hennes hästar blir lika bra hjälpta av detta som Hedwig blev.

En annan fördel var att jag kunde ge henne en extra skopa i samband med att vi skulle åka och tävla och såg inte tillstymmelse till orolig mage. I vanliga fall börjar hon bajsa löst i samma stund jag ställer mig och börjar knoppa manen.

Det finns en del liknaden preparat på marknanden och det är mycket möjligt att dessa fungerar lika bra men nu vet jag att just Bio-Premium fungerar toppen på min häst och jag kommer fortsätta ge henne det för att försäkra mig om att hennes mage mår så bra som möjligt, och därmed även resten av kroppen. :-)

Kostnaden tycke jag inte heller är så farlig med tanke på att det är enormt drygt. Ett kilo kostar knappt 500:- och räcker i ca 3 månader för en häst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar