måndag 12 mars 2012

Mer förberedelser

I lördags hade vår lagledare anordnat kombinerad programridning och träning för Pia Fälth, B-tränare och dressyrdomare. På grund av allmän förvirring och andra dåliga ursäkter från min sida hade jag inte värmt upp Hedwig som jag brukar göra innan jag rider ett program. Det var med lätt panik och fasa jag baxade runt en smått motsträvig häst i programmet...Fy..man vill ju gärna visa upp sin bättre sida vid sådana här tillfällen! Men sen tänkte jag om. Nu kom alla våra svagheter fram som ett brev på posten vilket också gav ett ypperligt tillfälle att få väldigt bra hjälp med hur jag kan jobba vidare med problemen.

Hedwig gillar att byta galopp nu när hon väl har lärt sig och också kommit underfund med att det är bra mycket enklare att byta än att gå i nån jobbig förvänd galopp. Det går även bra att försvara sig med det om matte begär att hon ska korta upp sig, vinkla bakben, bli kvickare i galoppen etc.
Förutom detta visade jag en riktigt dålig ryggning förmodligen pga att jag använt den som korrigering i samband med att hon självbyter. Nu  fick jag stränga order om att inte använda ryggning som korrigering i samband med att hon självbyter mer eftersom det har gjort att ryggningen nästan förstörts och jag kommer behöva den i programmen istället. Egentligen ryggar hon fint med bra lyft men nu har hon börjat försvara sig genom att ducka o kasta sig bakåt. Blir till att träna den igen med mycket gull och applåder..sånt brukar gå hem hos Heddan!

För att förhindra att hon självbyter fick jag istället jobba med att rida med lite slutatänk och hålla bakdelen på plats och om hon bytte fatta ny förvänd och lägga en stor volt i förvänd.  Eftersom bytena fortfarande är färska vill man inte börja bråka med hästen i det här skedet
Övningen fungerade väldigt bra och både den förvända galoppen och bytena blev fina. Den andra övningen var att rida på kvartslinjen och variera enkla byten med flygande samt även lägga in en och annan förvänd galopp på kortsidan. Jag var verkligen nöjd efteråt eftersom det är alltid toppen när man kan fylla på "verktygslådan" med nya användabara knep.

Stort tack till Anngelicas man som filmade både min träning och även Anngelicas. Han måste haft ganska rejäl kramp i armen efter det!
Filmerna som jag visar här har jag visserligen redigerat och klippt bort alla skrittpauser med instruktioner samt tagit bort ljudet. Men för min privata del är det väldigt bra att kunna se och ha hela träningen på film! Hoppas även att Anngelica har nytta av sin film. :-)

En msvB4 med MÅNGA missar! :-))

Filmklipp med två olika övningar

2 kommentarer:

  1. Visst är det kul när dom hittar på nya grejer hela tiden! Byter bak först, byter inte när de ska, byter före hjälpen eller efter hjälpen, byter när de inte ska... Bättre än när det är samma problem hela tiden iaf och hellre att de byter (rent) för mycket än för lite!

    SvaraRadera
  2. De är kreativa små liv. :-)

    SvaraRadera