fredag 16 mars 2012

Igång igen efter lite ledigt

Hedwig fick fyra dagars helledigt den här veckan men är nu igång igen. Hon uppskattade sin ledighet väldigt mycket och har fått mysa i solen utan täcke hela dagarna tillsammans med sina kompisar samt sluppit ifrån alla jobbiga krav.:-) Jag inbillar mig att sådana här kortvilor är bra både mentalt för henne samt att det ger henne möjlighet att vila kroppen från eventuella tröttheter.

Träningsmässigt har jag återigen lagt bort spöet och jobbar nu med att få henne att acceptera skänkeln bättre. I höstas slutade jag rida med spö under en längre period och det gjorde verkligen stor skillnad. Men i samband med att jag vill sätta lite mer kandens i traven så använde jag mig av spöet igen för att hjälpa till med takten. Problemet blir bara det att hon efter ett tag går mer på spöet istället för skänkeln. Så nu i två dagar har det varit lite high chaparall igen där Hedwig har galopperat iväg i fullfart med huvudet rakt upp när jag klatschat till henne med tyglarna när hon inte svarat direkt på skänklarna. Hon var klart bättre redan idag och kom igång riktigt trevligt efter lite hysteriska galopper så det lönar sig verkligen.

Vi tränade även lite ryggningar och i samband med att hon fick massvis med beröm slappnade hon av och ryggade mjukt och fint. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar