söndag 25 mars 2012

Intervallträning plus lite till

Nu börjar vår galoppbana bli riktigt bra och äntligen, äntligen kan jag lägga in ett pass i veckan med intervallträning. Jag brukar lägga upp det så att jag galopperar i 3 minuter, byter varv skrittar 3 minuter, galopperar 3 minuter etc. I vanliga fall brukar jag ha med mig telefonen så jag kan använda tidtagaruret och rida i 400-meterstempo men idag hade jag glömt den. Har dock en hyfsat bra känsla vilket tempo jag behöver ha i galoppen och håller det i två och ett halvt varv vilket motsvarar 1200 meter. Även om hon är dressyrhäst så tror jag stenhårt på att konditionsträningen är gynnsam även för henne plus att hon gillar det skarpt.

Jag har märkt att bytesträningen går bättre när jag är nere på hoppbanan, troligtvis pga att den är mycket större än ridbanan/ridhuset och jag kan rida flera olika linjer och förbereda bytena mycket bättre. Därför tog vi en stund där inne idag och galopperade över lite bommar samt red några byten åt vardera håll. Flöt på bra och det kändes enkelt och okomplicerat.

I morgon blir det förhoppningsvis en tur i skogen och på tisdag ska hon få vila. Resterande tid av veckan kommer sen handla mest om dressyrträning eftersom vi ska tävla till helgen om inget oförutsett inträffar. Om jag hinner tänkte jag klippa henne på tisdag eftersom vår lagledare undrade varför jag envisades med att rida runt på en "raggsocka" (?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar