tisdag 6 mars 2012

Första starten för i år avklarad

Katrineholms ryttarförening arrangerade kvällstävling igår och idag. Efter en del velande bestämde jag mig för att åka och rida en msvB4 igår. Hedwig har ju gått väldigt bra hemma och utvecklats mycket under vintern. Men att rida hemma och rida på tävling är verkligen två helt skilda saker. Jag hade inga större förväntningar alls utan tänkte mer ta det som en check för att se hur vi ligger till. Sista tävlingen som vi red i höstas förutom KM dömdes av samma domare så jag tänkte att det kunde ge en ganska god fingervisning om vi hur mycket (eller hur lite) vi har utvecklats under senaste månaderna. I oktober fick vi 59% av denna domaren och igår fick vi 65.65% så lite har det ju hänt. :-)

Jag blev glatt överraskad eftersom känslan inte var helt lysande. Framridningen blev för kort eftersom jag räknade tiden lite fel och Heddan var inte helt fram för skänkeln när jag skulle in och försöka prestera nått anständigt på banan plus att hon spände till lite och var tvungen att glo lite på domarbordet. Det syns ganska väl i början att hon inte är helt fram för skänkeln då skolorna blir för raka och travökningarna lite väl springiga. Dessutom misstänker jag att hon är lite matt i bakknäna och spänd i ländryggen eftersom hon inte var så jättesugen på att rygga. Men det är ju även fällningstider så det kan självklart påverka henne också.

Skrittpiruetterna har vi tidigare haft lite strul med men igår belönades den första med en 8a och i den andra med en 6a. I den andra trampade hon bra men var inte helt eftergiven därav poängavdraget. Sammanlagt fick vi fyra 8or. Första skrittpiruetten, första fattningen, sista uppridningen och korrektheten.

Bytena fungerade ok förutom det första vid A då hon surade till lite över sporren och bytte i ett bocksprång. ( kommentaren blev..luftigt men överdrivet..haha)

Traven som har fått så fin kadens hemma kunde jag inte plocka fram helt ännu även om den glimtar till lite stundtals.
Men jag är väldigt glad över resultatet som faktiskt även innebär ett godkänt kval till msvA. Ett av mina mål för i år är att kvala till msvA samt förhoppningsvis en start i höst. Just nu känns den starten väldigt avlägsen men vi är iallafall en bit på väg. :-)
Nästa tävling verkar inte bli förräns i slutet av april då hemmaklubben arrangerar. Känns helt ok då vi har lite mer tid på oss att slipa på detaljerna.

       Katrineholm 5/3-2012

1 kommentar: