lördag 24 mars 2012

"Jag gör allt för dig"

Hedwig är nog en av de snällaste hästar jag känner och när jag bemöter henne på rätt sätt får jag ofta känslan av att hon nästan vill krypa ur skinnet för att vara mig till lags. Om jag dessutom är uppmärksam när jag hanterar henne så ser jag även att hon oftar tuggar lite i respons till något jag har sagt eller gjort.

Idag red jag ganska sent och var därför helt ensam i ridhuset. Det är otroligt skönt att sitta där o trixa lite själv samtidigt som man lyssna på bra musik. :-)  Under vintern har Hedwig börjat visa lite tramp och eftersom jag jobbade galoppen ganska intensivt igår tänkte jag att vi kunde leka lite med tramp samt lite fintrav idag. Efter att vi hade värmt upp i både trav och galopp plockade jag ner ett spö för att ha som taktpinne och började fråga efter lite tramp från skritten.
Hon svarade nästan på en gång med tre-fyra tramp, fick massor med beröm o lång tygel några ögonblick. Efter några gånger blev hon så ivrig att hon trampade bara jag kortade upp tyglarna. Efter en stund lät jag henne trampa lite o red sen fram i trav en bit, kortade sen ner steget tills de sista innan skritt blev tramp de med. Vi gjorde det mest som en lek idag och det är en så himla härlig känsla när jag ser hur ögonen lyser och hon suger i sig berömmet, spetsar öronen och frågar "En gång till?"
Jag tycker så otroligt mycket om min fina, fina häst.

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt? Lilleman o Heddan är sååå lika där för han anstränger sig verkligen för att förstå vad jag vill..

    /M

    SvaraRadera