torsdag 12 april 2012

Andra och tredje starten avklarad

Vi har nu ridit tre starter i år och fixade kvalen till msvA på de två första. Travdelen tycker jag börjar bli riktigt trevlig nu och hon ser så aktiv och fin ut på filmen från sista starten. Även galoppen fick jag ihop lite bättre nu sist även om den fortfarande är lite väl yvig för en msvB4. Resultaten har legat mellan 61.5% till 65.65% och ironiskt nog är tävlingen med resultatet 61.5% kvalitetsmässigt den absolut bästa vi har gjort.
Det är väl det som är lite av dressyrens baksida och inte alltid helt lätt att förklara för någon som inte är så insatt. Att en bättre ritt kan få sämre betalt än en sämre beroende på vem som dömer. Visst kan detta kännas frustrerande för oss som tävlar men samtidigt är det bara att gilla läget om man vill tävla. Även dressyrdomare är människor och det måste ofrånkomligen bli en viss subjektiv bedömning. Oavsett betyget så håller jag dock oftast med i domarens kommentarer under "allmänna intrycket"

En annan ovärderlig hjälp är att jag oftast får tävlingsritterna filmade där jag själv kan se om ritterna är bättre eller sämre. Många gånger är detta en bättre hjälp än vad själva % från tävlingen är.
Man kan tex jämföra dessa två ritter:
Den första är debuten i msvB4 i höstas där vi fick 61.7%, domare Pia Fälth
Tävlingsritt plus framridning Gnesta oktober 2011
Och denna från senaste starten i Enköping där vi fick 61.5%, domare AnnaBritta Olden
Enköping 120410

För den som har lite kunskap ser man att ritten från Enköping är mycket bättre kvalitetsmässigt men det syns ju inte på %. Sen kan man naturligtvis diskutera om den ena domaren dömde  snällt eller om den andra dömde väl snålt.

Vi trimmar iallafall vidare på att få bättre styrning på galoppen även på tävling. Hemma funkar det bitvis riktigt bra nu. :-)

Snart ska även vi rida med hatt och frack..:-))

3 kommentarer:

  1. nuså! jag har haft lite problem att hitta den uppdaterade versionen av din blogg. Har länken i i favvolistan på datorn men när jag använt den så är det senaste inlägget från dec spelar ingen roll att jag klickar på "startsida" eller F5. Men Nu har jag lite att läsa ikapp! =)

    SvaraRadera
  2. Och nu vart jag ännu gladare för tidigare när jag försökt kommentera så har det varit stört omöjligt!!!! Trots att jag gått med i massa nya grejer, blivit medlem, och hela köret. Börjar låta som när otekniska föräldrar ska beskriva nåt märker jag så ger mig här med konstaterandet - jag kan kommentera!!!!!! =) *happy*

    Och det jag skulle sagt i förra inlägget var ju oxå- Bra jobbat i Enköping. Ibland får snarare följa prestationsmålen än resultatmålen. För precis som du säger, ibland stämmer de helt enkelt inte riktigt överrens.

    SvaraRadera
  3. Det var inte bara du som inte kunde kommentera utan har fått klagomål från fler så jag fick ändra inställningarna så att alla kan kommentera. :-)

    Hoppas att vi kan ses på nån tävling under våren! Vore himla kul. Nu är ju du o finkillen riktigt på G!

    SvaraRadera