måndag 30 april 2012

Gnestatävling

Igår red jag 5e starten för i år och också denna gång blev det en msvB4 (Heddan har lärt sig vägarna bra nu..:-)
Jag var ganska tveksam till om jag skulle starta överhuvudtaget eftersom vi (Heddan o jag) hade haft ett ganska tråkigt samtal dagen innan angående vilken form som lämpligast tillämpades i den kommande klassen. (Eller vem som egentligen äger bettet/tyglarna) Heddan ansåg att en form som man vanligtvis ser mer av i LB var den mest lämpliga och helt rätta och att bettet SJÄLVKLART är hennes medan jag hade vissa andra synpunkter. Är inte helt säker på vem som var argast men vi var båda rejält sura på varandra även om jag inbillar mig att jag avgick med segern efter 1½ timmes ridning. (Men helt säker är jag inte.)

Men eftersom det faktist även var lagtävlan så tänkte jag att nu får jag fasen spotta upp mig och Heddan får se till att kröka de där lata bakbenen..iallafall i 5.5 minuter! Och ser man på..både Heddan o jag samlade ihop oss tillräckligt för att skrapa ihop hela 66.3% och hamnade på en delad 8:onde plats av 27 startande. Lite trist att bli första utanför placering men det gör inget eftersom jag överlag var väldigt nöjd med ritten plus att det finns så otroligt mycket mer att hämta hos hästen. För mig är det en härligt positiv känsla att veta att det finns så mycket kvar av ännu outnyttjad kapacitet och jag älskar verkligen att träna och göra nya framsteg tillsammans med min fina lilla häst.

Laget kom tvåa igår och leder än så länge sammanlagt. Jättekul! Tyvärr kan jag inte vara med sista omgången men jag är helt säker på att mina lagkamrater rider lika bra sista omgången. Alla är så himla duktiga och kämpar väl. :-) Jag ser fram emot att få en blågul rosett hemskickad efter den totala segern...  

Överlag är jag framför allt nöjd med bytena från vänster till höger som oftast blir riktigt fina nu medan jag fortfarande har en tendens att sabba bytena från höger till vänster. Egentligen har hon inte svårare för det bytet och gör jättefina och prydliga om jag rider och sitter rätt. Men det var ju just det då..Även travökningarna börjar bli så fina nu och den sista ökade traven blev kanon! Galoppökningarna börjar också komma fint och den andra mellangaloppen vi fick till igår gillar jag extra mycket! Lyckades bra med samtliga övergångar och fick även till riktigt fina skolor.
Sen måste jag bli ännu noggrannare i min ridning mellan de olika momenten och verkligen förbereda alla rörelserna bättre. Tex slarvade jag bort poäng på det som hon gör klart bäst hemma, nämligen skrittpiruetterna och den samlade skritten som är väldigt fin i vanliga fall. 

Resultatmässigt tycker jag att det samlade resultatet är bra och faktiskt en bra bit över vad jag hade förväntat mig av vårsäsongen. Alla starter är i msvB4, Katrineholm: 65.65%, Gripens 63.26%, Enköping, 61.52%, Täby 60.21 och Gnesta 66.30%
Nu tar vi ett kortare tävlingsuppehåll och satsar på att trimma vidare på detaljerna. :-)

För alla som är intresserade finns en film här från Gnesta 120429.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar