onsdag 9 maj 2012

Back to basic

Efter att ha ridit ett flertal msvB4 på ganska kort tid där kandar är obligatorisk betsling så har det nu bara varit att bita i det sura äpplet och återgå till ridning på träns. Inte det roligaste man kan ägna sig åt men nu efter ett par dagar börjar hon bli fin på det också. Eftersom vi ska åka på kurs för Arthur Kottas nästa helg så var min plan att innan dess få henne mjuk på tränset och sen rida på kandaret på kursen. Är hon ordentligt loss på träns så blir hon underbar på kandar. Men nu har några människor i min bekantskapskrets skrämt upp mig och påstått att han inte vill se kandar på i början av kursen..

Vi får väl se hur det blir men oavsett så blir det träns nu resten av tiden innan vi åker.

Under senaste tiden tycker jag att jag börjar få bättre kläm på bytet från höger till vänster som jag har haft lite strul med. Idag testade jag att göra tre byten på diagonalen och det gick riktigt bra faktiskt. Till hösten planerar jag att rida msvB5 och där ingår bland annat  tre byten i vart fjärde på diagonalen. Gäller att lära sig räkna språng inför varje byte! Förutom en del arbete i galopp jobbade jag även traven en del. Många övergångar trav-halt-trav samt en del tiometersvolter fick henne riktigt loss och mjuk tycker jag.
Imorgon blir det sedvanlig träning för Pia och då kanske vi kan titta på bytena på diagonalen. Förra veckan provade vi den där kluriga bågen med förvänd galopp med ett byte efter och det funkade helt ok för att vara första gången.

I övrigt ser jag fram emot att den här terminen snart är slut. Den har varit helt galen då jag studerat 100% på Stockholms Universitet och läst in engelska II samtidigt som jag har haft ansvar för en 100% lärartjänst där jag skött all planering av lektioner, rättning, utvecklingsamtal och föräldrakontakter samt haft all undervisning de dagar när jag inte varit på universitetet. Jag har fortfarande några uppsatser kvar att skriva samt några tentor men det känns ändå som att jag börjar se ljuset i slutet av tunneln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar