lördag 12 maj 2012

Variation i träningen

Jag har alltid gillat att försöka variera träningen i så stor utsträckning som möjligt. Dels så tror jag att det bidrar till att hon blir mer hållbar och håller sig friskare samt att hon tycker att det är kul när träningen inte ser likadan ut varje dag. Visserligen så vet jag att fokus måste ligga på dressyrträningen eftersom det faktiskt är den grenen vi tävlar i men idealiskt så vill jag att en veckas träning ska innehålla minst en tur i skogen, en dags hoppning samt gärna en dags tömkörning. Resterande tid blir då dressyrträning.


I fredags red jag ut en sväng och igår blev det tömkörning. Men igår blev det riktig tömkörning istället för min fuskvariant som mer handlar om dubbellongering. Vår stalltjej är himla duktig på tömkörning och var snäll nog att hjälpa mig. I början var Hedwig lite lätt förvirrad över att ha en människa som plötsligt skulle springa bakom henne istället för att stå still i mitten av en volt. Dessutom ställdes det en del obekväma krav som att hon skulle stoppa in båda bakbenen under sig och inte skjuta ut bogar till höger och vänster!

Hedwig är otroligt snäll och skulle aldrig få för sig att sparka efter en människa. Däremot kan hon vara ganska dramatisk vilket hon också demonstrerade för oss igår. Fördelen med henne är dock att när hon väl har dramatiserat klart så accepterar hon så fint så. Rebecka brydde sig inte så mycket om Heddans upprörda känslor igår utan fortsatte att jobba henne lugnt o metodiskt vilket också resulterade i att prinsessan sen slappnade av och joggade på så fint och avspänt så. Jag vill själv lära mig att tömköra på det här klassiska viset utan en massa inspänningsvarianter och tjafs eftersom jag såg hur effektivt det var. Efter en knapp halvtimme ångade hela hästen och då hade hon bara joggat som sagt var.

Här en filmsnutt från slutet där hon har accepterat och slappnat av fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar