måndag 21 maj 2012

Inget ont som inte har nått gott med sig

Jag ska inte säga att Hedwig aldrig blir allt halt men det händer dock peppar,peppar väldigt sällan. Hon verkar vara en tämligen robust individ samt att jag hoppas att mitt träningsupplägg bidrar till att hålla henne fräsch.
I januari i år anmälde jag oss till en dressyrkurs på Nobynäs säteri för Arthur Kottas, tidigare chef på Spanska ridskolan. Detta är något som jag har sett fram emot hela våren och hoppats på ska kunna ge mig nya idéer och infallsvinklar. Kursen skulle avlöpa över Kristi himmelfärdshelgen i tre dagar med sammanlagt fem träningspass. Men i tisdags förra veckan visade Hedwig upp en ganska rejäl hälta med tydlig puls. Flera hävdade direkt hovböld och eftersom hon inte så mycket som blinkade när vi böjde kotan dagen efter gissade jag också på att det satt i hoven. Klämde med visitertång där hon eventuellt visade nån liten reaktion men inte mycket. Hältan var  väsentligt mycket bättre redan dagen efter men hon markerade fortfarande. Ringde min hovslagare som lovade komma ut dagen efter. Inte så mycket annat att göra än att avboka min otroligt efterlängtade kurs. Jag var så ledsen och besviken att jag grät en hel del bittra tårar. Men några timmar efter att jag hade skickat mitt mail fick jag svar att om jag ville kunde jag få ha kursavgiften innestående och komma ner till midsommarkursen istället. Jag är så otroligt tacksam och glad för den möjligheten!
Hedwigs hälta var i princip borta efter två dagar så hovslagaren behövde inte komma ut. Jag gav henne iallafall tre dagars helledigt och idag när jag kom ut var hon helt fräsch. Det enda jag kan tänka mig är att hon har trampat på någon sten eller liknande och därmed blivit väldigt öm i sulan. Någon annan förklaring har jag inte.
Idag joggade vi bara några varv på galoppbanan i trav och galopp och hon var väldigt pigg och framåt om än lite väl stark..Att gå på tygeln är helt klart överreklamerat enligt Heddan som gärna förespråkar fri fart och form. Tror att vilan faktiskt var välbehövlig då hon kändes jättefin och kanske tur att vi inte åkte på kurs nu om hon var lite trött i kroppen.Så..inget ont som inte har något gott med sig.

Jag har även börjat ge henne Bio-premium igen. Hon åt det i tre månader och mådde väldigt bra av det. Förutom att magen fungerade fint försvann även krustor som hon hade i huden samt att hon var väldigt mjuk och fin i ridningen. Nu har hon inte ätit det på drygt en månad och jag funderar på om en del av spjärnigheten som kom tillbaka kan hänga ihop med att hon känner sig mer uppblåst i magen i samband med att hon har börjat äta en hel del gräs nu om dagarna. Ska bli intressant att se om jag märker någon skillnad när hon har ätit några veckor nu igen. Spjärnigheten kan visserligen även hänga ihop med brunst den här årstiden och att hon då blir lite spänd i länden men jag läste nyligen att när hästar är spjärniga och lite ovilliga kan det bero på att de känner sig uppblåsta och gasiga. Inte konstigt om magen blir lite orolig nu med allt det nya gröna gräset. Lite probiotika ska förhoppningsvis hjälpa till att få lite balans på systemet igen. :-)

Istället för kurs tar jag ledigt sa Ballerinahästen:
Extra nöjd Hedda i hagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar