söndag 27 maj 2012

Testar lite olika varianter

Hedwig är en häst som alltid har funkat bra på kandar. Hon verkar trivas med stabiliteten som kandaret ger och blir lugnare i både formen och munnen. Dock har jag stort utbyte av att faktiskt rida igenom henne ordentligt på tränsbett regelbundet eftersom hon då blir superfin och mjuk på kandaret och det ger mycket bättre effekt. Att backa av från ett bett verkar inte finnas i hennes värld men med bra förberedelse blir hon så härligt elastisk i munnen på framför allt kandaret.

Oftast har jag haft ett vanligt tredelat bett men även provat rakt bett. På det tredelade blir hon gärna lite seg i responsen medan det raka ger lite tvärtom effekt. Här kan hon blir supermjuk blandat med inslag av att slå med huvudet eller lägga tungan över. Läste lite om ett bett som jag tycker verkar intressant, ett sweet iron Baucherbett.
Det funkar som ett vanligt tränsbett men ger lite mer stabilitet. Köpte ett på ebay som levererades snabbt och som jag nu har ridit med några dagar. Heddan verkar trivas riktigt bra på det. Lugn och stadig utan en massa tjafs. Dessutom är det tillåtet att tävla på vilket är ännu bättre.

Egentligen skulle jag ha tävlat idag men bestämde mig för att avstå. Hon har känts lite aningen trött så jag ville inte pressa på. Har även testat att blistra båda bakknäna, vilket innebär att man sprutar in C-vitamin under huden för att hjälpa till att stabilisera muskler och ligament om jag fattade det rätt. Knälederna på hästar är naturligt instabila vilket inte påverkar dem så länge vi låter bli att rida på dem. Men eftersom vi vill rida och dessutom vill att de ska samla sig och sätta under sig så kan detta hjälpa många hästar. Vissa märker man ingenting på medan andra kan det tydligen göra ganska stor skillnad på. Jag skulle inte märka av någon effekt förrens tidigast om tre veckor så vi får väl se vad det kan bli.

Ett annat tips då..förra året köpte jag Kollamasken för att se om Heddan behövde avmaskas. I år hittade jag ett annat företag som gjorde samma sak men för en betydligt lägre summa. Fick svar väldigt snabbt och inte heller i år behövde hon avmaskas. Tycker att det är bra om man kan undvika att avmaska lite godtyckligt med tanke på resistensproblem som kan uppstå.
Equippo lab

Istället för tävling idag alltså blev det en lång, härlig tur i skogen, något som Heddan alltid uppskattar. Nästa vecka ser vi fram emot hoppträning på onsdag och sen sedvanlig dressyrträning på torsdag. Nästa tävling är inplanerad till den 6/6 hos Vingåkers ryttarförening. Då blir det en MsvB2. Ska bli kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar