söndag 10 juni 2012

Vingåkers dressyrtävling

Idag har vi varit i Vingåker och tävlat. Resan dit var en spännande upplevelse då Jeanette som följde med tog på sig ansvaret som vägbeskrivare...detta innebär  att Mona, jag och Jeanette numera har fått se mycket intressant och vackert av Sörmländsk natur som vi annars hade missat. Slingrande grusvägar lång från all ära och redlighet är helt klart hennes melodi..

Men vi nådde iallafall vårt slutmål i god tid och jag hade gott om tid på mig att värma upp Heddan. Hon var riktigt fin på framridningen men tror jag red fram lite för länge. Sjönk lite för mycket stundtals i formen under själva programmet vilket hon gärna gör när hon blir lite trött. Det jag dock är mest nöjd med idag är iallafall hur jag red. Började ganska dåligt genom att vingla lite lagom på första uppridningen och sen dyka i halten...Sen tyckte Heddan att galopp var en fin gångart i första travlängningen. I vanliga fall tappar jag lätt fokus och slutar rida när jag drar på mig missar men efter den första mellantraven där hon galopperade bort sig så tänkte jag (och väste till Heddan) att nä nu jäklar skärper vi till oss! O då rasade det in en hel hög med 7or på raken!
Det var faktiskt en dressyrdomare som har hjälpt mig en del under våren med programridningar som sa "att sluta inte rida för i fanken bara för att du få en miss!" Så jag hörde även hennes röst i huvudet som sa "rid nu!"

Domaren verkade ligga lågt i sin bedömning eftersom vinnaren i klassen innan, en msvC1 bara hade 60% lite drygt. Jag tippade själv på 56-57% efter att jag hade ridit så jag blev glatt överraskad när jag fick höra vår procent. 63.29%
Det var bara 6 startande i klassen och väldigt jämnt reslutatmässigt. Tyckte attt domaren dömde oss rättvist även om jag kanske tyckte att 4:an på enkla bytet var lite väl hårt. Men det är ju en bedömningssport och jag vet ju vad som är våra svagheter och vad vi behöver jobba med. Allt det där kommer ju fram på tävling som ett brev på posten.

Bytena är jag också nöjd med även om vi bara fick 6or på dem. De är rena och hon svajar inte alls lika mycket längre så det är ett klart framsteg. Sen ska hon självklart göra dem mer i uppförsbacke..

Jobbar vidare med att förbättra styrka och bärighet. Nästa helg är det ny tävling och nya tag!

Film från Vingåker

2 kommentarer:

  1. Du har rappat på benen i traven ju så det är ju inte konstigt att hon galopperar lite.. så blir det, även om ni fick missar så är travprogrammet mkt bättre än sist jag såg. BRA jobbat Anna ;)

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Sen förberedde jag henne inte heller riktigt bra inför den första travökningen så det var inte alls konstigt att hon fick galoppinslag. Kändes som ett typiskt missförstånd. Men jag håller med om traven i övrigt! Blev riktigt glad när jag såg filmen och såg att hon har lättat upp sig mycket sen sist.
    Sen undrar jag om inte den där blistringen som jag gjorde för några veckor sedan har hjälpt. Hon har börjat trampa som sjutton igen och då blir ju traven direkt bättre.:-)

    SvaraRadera