söndag 17 juni 2012

Träning för Jan-Ove Olsson samt tävling

TRÄNING
I fredags åkte jag till Strängnäs för att träna för Jan-Ove Olsson. Tycker att han är ett väldigt bra komplement till min vanliga tränare och kan ofta ge mig lite nya infallsvinklar samt ge feedback på hur han tycker utvecklingen ser ut. Nu var det ett tag sedan jag var iväg och tränade för honom och vi fick tummen upp för utvecklingen som skett sedan sist. Första intrycket tyckte han var att hon såg mycket mer tränad ut än sist samt att bytena var mycket stabilare och tryggare. Han tyckte också att de övningar som vi brukar använda oss av verkade passa henne bra och hjälper hennes kropp att må bra. Hedwig har under året visat att hon har lätt för att trampa och piaffen är inte så långt borta nu. Det var också en av hans spontana reaktioner och att om vi fortsätter jobba henne bra kommer hon piaffera fint nästa år.
I den vanliga träningen har trampet visat sig vara ett mycket bra redskap för att förbättra traven och även galoppen. Hon blir aktiv bak och bär sig mycket bättre samt att det inte blir en massa tjafs eller bråk med tygeln. Hon lättar spontan i munnen när hon använder sin bärkraft i stället för skjutkraft vilket självklart säger sig självt. Men att hitta vägar dit har inte varit helt lätt då hon gärna använder sig av sin skjutkraft och har då blivit väldigt spjärnig i munnen.
TÄVLING
Igår var vi iväg och tävlade i Eskilstuna och jag hade lyckats beräkna restiden dit helt fel. Istället för en timma som jag trodde tog det en timma och fyrtio minuter. Så jag kom fram ganska exakt trettio minuter innan jag skulle starta. Satt i sadeln efter en kvart och hade i princip bara travat och galopperat ett par varv innan jag skulle in på banan. Kan väl säga att känslan verkligen inte var på topp och hon var ganska dåligt fram för skänkeln. Vi hade inga direkta missar men hon blev lite för lång och öppen i formen. Trots detta lyckades vi samla ihop 63.48% i en msvB2. Det tycker jag säger ganska mycket om lägstanivån och jag är så stolt och glad över min fantastiska häst som ändå ställer upp och levererar ett helt ok resultat trots mattes urkassa förberedelser. Förra veckan hade vi förvisso samma % men då hade vi också flera grova missar med låga betyg men hade sammanlagt fler 7:or då hon däremellan var riktigt fin.

Tävlingssäsongen hittills har varit långt över förväntan då alla resultat ligger mellan 60-66% trots att vi har gått upp en svårighetsgrad sen förra året.  Då gjorde vi en ganska dålig tävlingssäsong i msvC-klasserna med resultat på 55-63%

KURS
Nu närmar sig även kursen för Artur Kottas med stormsteg och om inget oförutsett inträffar åker vi ner till Småland på en tredagarskurs över midsommarhelgen. Ska verkligen bli spännande och förhoppningsvis väldigt utvecklande!
Återkommer med rapport.
Önskar all en trevlig midsommar med förhoppningsvis massor av sol!


1 kommentar:

  1. hahah eller hur!
    Men nog har väl Anna ändå gjort rätt för sig och är värd både två och tre kakor ....fler därtill ;) grattis till studieresultaten =)
    Ser verkligen fram emot en rapport efter Kottas träningen. Tillsvidare har jag lite att läsa ikapp här i bloggen =)
    Ha en supertrevlig midsommar!

    SvaraRadera