måndag 25 juni 2012

Kurs för Arthur Kottas

I torsdags begav jag mig ner till Nobynäs säteri för en tredagarskurs för Arthur Kottas, tidigare chef för Spanska Ridskolan i Wien. Det har verkligen varit en upplevelse med både fint boende, fantastiskt god mat, otroligt trevliga kurskamrater, värdpar samt förstår ridundervisning som både var mycket som jag kände igen samt skilde sig en hel del från vad jag är van vid!

En viktig aspekt är att det inte finns något som helst utrymme för att skylla något på hästen. Hästen är alltid exakt vad vi gör den till. Problem som man har är alltid ett resultat av människans hantering, ridning eller fostran. Tycker att man alltför ofta stöter på hästfolk som beklagar sig över hästens olika problem utan att de kan se sin egen del i det hela.

Vi fick både ris och ros. Arthur tyckte att jag hade en väldigt fin häst med stor potential. Men jag behöver helt klart jobba med en hel del detaljer i min ridning. I "hemläxa" fick vi, eller rättare sagt jag har fått i hemläxa att jobba med och förbättra och stärka min sits, tex med hjälp av en pilatesboll samt att verkligen rida varje rörelse från början till slut. Jag slarvar alltför ofta med att tex rida en diagonalsluta hela vägen och rätar ut redan efter andra kvartslinjen. Det var inte heller någon idé att försöka komma med några dåliga ursäkter eller bortförklaringar och det gav jag mig inte ens in på. För mig har denna kursen verkligen sporrat mig att fortsätta bli så bra som jag bara kan. Både för min egen skull men framför allt för min helt fantastiska häst.

Jag har alltid varit mer eller mindre av åsikten av att hästen är en ganska tydlig spegelbild av min ridning och denna kursen har verkligen stärkt mig i den uppfattningen.

En stor hjälp har varit att jag har fått i princip all träning filmad och några filmer kommer jag visa här men det tar ganska lång tid att redigera och och lägga ut på youtube. Detta är ett smakprov från första passet.:-)..kan erkänna att jag i början hade svårt att höra vad han sa både pga att ljudet från mikrofonen var dåligt på nedre halvan av ridhuset samt att innan jag vande mig vid brytningen fattade jag inte alltid vad han sa. Tex kunde jag inte urskilja att han faktiskt sa "decrease och increase" första gången..hahaha
En liten del av första passet:
Pass ett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar