fredag 31 mars 2017

Höpåsar och miljöträning

Eftersom jag behöver packa totalt åtta höpåsar om dagen försöker jag på något sätt effektivisera. Åkte in till Granngården och köpte upp mig på påsar så jag numera har totalt trettio stycken avsatta till hö. Jag måste ju dessutom blanda med mitt eget hö och släpar påsar framåt tillbaka som en idiot. Mitt eget hö har jag i en tom utebox och jag bestämde mig för att packa höpåsar på helgen till eftermiddag och kväll för hela veckan. Då behöver jag bara hämta och ställa fram vid boxarna. Frukostpåsarna och hagpåsarna kan jag göra samma dag. Det går snabbt då de bara innehåller hösilage och jag inte behöver springa fram och tillbaka. 

Packat för fyra dagar. Kväll till vänster och eftermiddag till höger. :-) I just dessa påsar är det tre olika sorter. Dels är det mitt torrhö och dels är det två olika hösilage. De har fått hem nytt hösilage som är superfint och doftar som en nyslagen sommaräng men för att övergången inte ska bli för hastig ställer de fram en bal av det nya och en bal av det gamla så man kan blanda och förhoppningsvis slippa dåliga magar.:-)
Lusern är väl förmodligen det godaste som finns och eventuellt går det lite fortare att få i sig om man vevar med frambenet.
Som alla småbarn äter man med hela ansiktet när det är extra mumsigt.
Heddan är inte heller så dålig på att gegga ner sig men föredrar lerinpackning..Det vet ju alla att det är något som äldre damer gärna använder som föryngringskuren..eller nått...? 
Idag var det sen Platinas tur för lite aktivering och träning. Jag tänker mig att jag tar dem  varannan dag förutom på helgerna. Idag var det hoppträning nere på stora ridbanan och jag tyckte det var ett perfekt tillfälle för miljöträning. 
Oerhört spännande med hästar som travade och galopperade samt att det gick människor lite fram och tillbaka. Hon sprattlade runt lite och det blev en del snorklande. Vi promenerade i ca tjugo minuter och på slutet gick hon med sänkt huvud och såg riktigt avspänd ut. Både sadel och träns var på och lite gapande blev det över bettet men däremellan är hon lugn och fin i munnen. Visserligen vill hon gärna " bära" kedjan själv så fort hon får chansen så den får man lirka ut hela tiden. 
Under hela tiden vi var ute stod Heddan och vrålade ihållande inne i stallet.  Hon är verkligen helt oslagbar och anser helt klart att hon ska vara i centrum hela tiden. Imorgon är det hennes tur och vi ska ut på en härlig tur i skogen. Igår fick jag även höra att hon för en ständigt pågående konversation med de som jobbar i stallet. Till och med när de rider eller går förbi hagen muttrar  och mullrar hon om något.  Men hon är en pratsam tjej och har alltid varit. Hennes hummanden och mullrande är supermysiga medan jag är mer tveksam till de där kommenderande gnäggvrålen som alla  får lyssna på så fort jag går någonstans med Platina. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar