torsdag 30 mars 2017

Ut i naturen

Ut och skritta är det som gäller nu. Så tjatade till mig trevligt sällskap i form av Poppe och husse Niklas. Heddan börjar kännas mycket mer hemtam nu och går inte med riktigt lika stora ögon längre i den nya miljön så det skulle säkert inte vara något problem att rida ut själv med henne. Men det är ju faktiskt lite roligare med sällskap. :-) Allra helst skulle jag vilja ta med Platina som handhäst så hon får lära sig så tidigt som möjligt att det är toppen att vara ute i skogen. Men det känns lite förenat med livsfara plus att jag tror Hedwig skulle få ett lättare nervsammanbrott av att ha snorungen hängande i arslet. Det får bli promenad till fots istället med lilla damen och jag kommer tigga till mig sällskap av de hästar som är klippor i skogen. Heddan är ju supersnäll men jag är inte helt säker på heller om jag vill att hon ska överföra sin älgfobi till den alltför mottagliga unghästen...
Som syns på bilden har vi tillgång till sådana här fina skogsvägar att rida på och just denna tur tar ca en timma när man bara skrittar. Dessutom finns det några rejäla klätterbackar i skogen parallellt med denna väg som jag tänkte introducera om några veckor. Förhoppningsvis ska jag få till en lugn men stärkande igångsättning. 

Hon verkar må helt förträffligt och den lågstämdhet som jag upplevde från henne i slutet av året och tidigare i vintras är som bortblåst. Hästar påverkas kanske mer än man tror av den mörkare årstiden. Idag hade båda hon och Platina kommit galopperande i hagen med diverse krumsprång och sprittandes av liv när det trodde att Jonna eventuellt skulle komma och ta in dem. Till min stora belåtenhet fick jag också reda på idag att de snart kommer köra ner en maskin som plattar marken i hagarna. Det blir som en nysladdad ridbana. Helt underbart och skönt för mattes nerver då hagen såklart blir knölig i samband med frost,tö,regn,snö,frost, tö etc. Gick igenom deras hage idag och visserligen kom det ett bakslag idag med obehaglig snö (på tvären) men jag kunde konstatera att den torkat upp i princip helt. Väderprognosen verkade lovande och förhoppningsvis kan de börja sladda hagarna snart.

Mitt muntra men slarviga sällskap hade inte borstat benen på sin häst innan vi red ut. Den hade lera på benen och jag var i djup chock en stund. Fick plocka upp en papperspåse och andas i en stund för att återhämta mig. Här krävs en uppryckning! Heddan hade båda frambenen lindade som det anstår en dressyrhäst och jag tror att även hon sneglade lite på Poppes ben och undrade om det där verkligen var tillåtet??
Heddan får Biolight efter ridturen och Platina undrar om vi verkligen inte ska stå ihoptrycktaoch nära allihopa istället för så här tråkigt långt ifrån varandra..  " Jag elskar ju er mest i hela verlden!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar