torsdag 2 mars 2017

Härlig dag med duktiga tårtkompisar o lugnt ihopsläpp

Det gick över förväntan att släppa ihop Heddan och Platina. Inget spring alls i princip bara lite pip och markeringar. Jag hade förberett noga med flera högar med hösilage plus att Heddan fått en rejäl högiva inne redan så hon var inte så hungrig. Platina har ingen direkt ro att äta sin frukost inne o får bara en tuss. Hon äter bäst ute vilket hon också gjorde idag. 
När jag kom tillbaka på eftermiddagen hade Heddan passat på att ta sig ett rejält lerbad. Såg ut som hon åkt kana på ena sidan o gnuggat in allt ordentligt med lera..Platina hade tack o lov valt att hålla sig på benen. Heddan var rejält i gasen och bytte skepnad till Cortezhingsten när jag ledde in henne..eller vem som nu ledde vem..Det får bli kedja på tills hon sansat sig igen. Platina gick iallafall väluppfostrat till skillnad från den sprättande lerklumpen.
 Blev till att spola ben och sen gnugga bort intorkad lera från hals, man och mage. Hon var supernöjd när jag pysslade om henne och stod o gnuggade mulen mot min rygg hela tiden. "Visst är du bara min matte?" 
När det var dags att spola av Platina stod Heddan och skrek oavbrutet i sin box. " Vaaaaar ääär nii?? Var gööör ni??" Hon hörde att jag röt ordentligt att STÅ STILL FÖR I FxxxxN!!! Sen var hon igång med sitt gnäggande..

Var förresten på återbesök hos min veterinär i tisdags med Heddan och det har verkligen läkt fint. På en månad har det gått från en yta på åtta cm med flera blödningar till en knapp cm där man ser att det börjar fylla igen fint. Jag kan skritta  ut henne i skogen om jag vill men har bestämt att låta henne vara helt i en till två veckor för att få acklimatisera sig i den nya miljön i lugn och ro. Vill att hon och Platina ska få vara ifred i hagen och knyta an utan att jag ska dit o plocka in o ut Heddan. Efter jobbet nu tänkte jag vänja Platina vid bett och sadel medan Heddan får vara ifred förutom lite extra gos och kel förstås. 

Annars har jag haft en jättemysig dag med mina tårtkompisar. Det var träning för Per och alla var så duktiga och fina. Blev så klart grymt ridsugen men tänker att tålamod är en dygd och rätt som det är har jag två hästar som ska ridas. 
Efter träningen åkte vi till Gnesta strand och åt en god lunch med många glada skratt. 
Var också väldigt roligt att se en av mina klubbkompisar, Lina, genomföra en superfin träning för Per. Hon har lagt ner ett enormt jobb på sin häst och verkligen fått tänka utanför boxen. Det har gett ett grymt resultat och jag blev otroligt imponerad över hur fina och duktiga de var. Så bra jobbat!

Imorgon tänker jag faktiskt ta det lugnt på förmiddagen och gå en långis med voffarna och sen städa här hemma. Har varit en intensiv vecka med tidiga mornar och  långa dagar. Mycket att packa och fixa i samband med flytt. Tur jag varit ledig ändå! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar