söndag 26 februari 2017

Projekt gödning

Lillsnorpan tappade tyvärr ganska mycket vikt i samband med att hon bytte tänder och även om hennes uppfödare, som är en extremt noggrann person, direkt tog henne till tandläkaren när hon märkte att hon gått ner så har vi en del att jobba på.
Dock ser man vilken otroligt flott modell hon är och man kan ju bara föreställa sig hur hon kommer se ut när hon fått tillbaka hullet och musklat sig...to die for!
Förutom en jäkla massa grovfoder så får hon två kg lusern, ett kg proteintillskott för föl och unghästar, ett kg kraftfoder och två dl olja. 


Dessutom har jag även kört dit nästan allt mitt hö som har mycket energi. Heddan ser ut som en flodhäst på detta hö och får finna sig i att dela med sig till lilla tjejen. Jag tänkte försöka se om Heddan kan äta hösilaget som finns i stallet. Det är väldigt torrt och har låga värden. Borde vara perfekt för madam Flod som behöver gå ner typ 50 kg...minst. Det är bra om de ändå kan äta en stor mängd grovfoder utan att förvandlas till blåvalar.

På tisdag åker jag och ultraljudar hennes ben. Pratade med veterinären om det redan i måndags när hon var ute och besiktigade Platina. Det ser så himla fint ut nu och förhoppningsvis finns inga blödningar kvar.  Biolighten har nog hjälpt läkningen väldigt bra och jag har behandlat henne med den nästan varje dag faktiskt. Helt suveränt att ha en egen maskin. 
Jag längtar så otroligt mycket efter att få sätta igång henne. Min fina, underbara häst.  Visserligen så tror jag att vilan har varit bra för henne av andra orsaker. Hon verkade lite less och matt överlag tidigare i vintras och behövde nog få vara lite mer ifred från matte ett tag. Nu verkar hon mycket gladare och tittar mer uppfordrande på mig när jag kommer. 

Enda oron som jag har nu är när vi ska släppa ihop damerna. Ingen av dem är några springidioter i hagen men just när man släpper ihop första gången vill de gärna sprätta runt lite. Får väl blunda och be till de högre makterna att ingen bryter något ben eller liknande. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar