fredag 3 februari 2017

Tåsträckaren

Ska försöka skriva en sammanfattning av skadan på  tåsträckaren som Hedwig ådrog sig strax innan jul.Det är alltså den sidliga tåsträckaren
(Extensor digitorum lateralis – Sidliga tåsträckaren, löper längs sidan av hästens framben och fäster på framsidan av kotleden. Har som funktion att sträcka carpalled och kotled. Båda  tåsträckarna är förhållandevis långa senor som har sitt ursprung i muskelbukar i armbågsregionen.)

En anledning är att jag i princip inte hittar någon information om denna typ av skada eftersom den verkar väldigt ovanlig. Men någon annan kommer förmodligen råka ut för detta och då är det alltid bra att kunna läsa om ett fall.

Torsdagen den 22/12 kommer jag till stallet och Hedwig har då varit inne i sin box ca en halvtimme efter att hon gått i skrittmaskinen.
Då ser hon ut så här i benet:
 22/12


Ringde min veterinär som lyckligtvis var på väg åt rätt håll och kunde stanna till hos oss och titta på skadan. Han konstaterade omgående att hon var svullen över den sidliga tåsträckaren och även lite trycköm. Ingen hälta syntes på böjt spår eller rakt fram. Han ordinerade metacam i tio dagar och skritt för hand 20 minuter om dagen.
Efter tio dagar var svullnaden markant mycket bättre med bara en liten ifyllnad under knät.
 2/1



 Åkte då till veterinären för en återkoll med longering och böjprov. Fortfarande helt ren. Rekommenderades en lugn igångsättning eftersom hon inte var halt.
Hon kändes precis som vanligt i ridningen men svullnaden under knäet ville inte ge med sig och min equiterapeut tyckte det var lite oroande och tyckte jag skulle åka och röntga benet för att utesluta eventuell spricka i benet.. 
 30/1


Ringde min veterinär och vi fick tid dagen efter för röntgen och ultraljud. Röntgen visade ingenting utan hon ser väldigt fin ut där. Däremot visade ultraljudet flera blödningar på tåsträckaren. Vila och kontrollerad motion är ordinationen. Hon har fått vila helt en vecka nu men nästa vecka tänkte jag börja med promenader i skogen. I måndags kunde man känna en liten värme över själva svullnaden men nu är hela benet,inkl bullen iskall. Det går inte att säga hur lång tid det tar att läka ut, allt mellan en till fem månader. Fördelen med tåsträckaren är att de knappt belastar den och prognosen är att hon blir helt bra. Vi tittade även på böjsenorna med ultraljudet för att jämföra och de är superfina och täta. Vi ska tillbaka för nytt ultraljud om två månader. 
Under tiden fortsätter jag behandla med biolight varje dag och lindar henne med magnetpaddarna. 
Magnetpaddarna har varit helt kanon och hjälpt till att få bort all lymfsvullnad. 

Tänkte uppdatera regelbundet hur skadan läker och hur lång tid det kommer ta. Hon är som sagt inte ett dugg halt och verkar hur nöjd och glad som helst. Det är lite tråkigt för mig som inte får rida men det viktigast att hon blir helt frisk först och främst. Det är ändå skönt att jag kan gå skogspromenader med henne så hon får både stimulans och motion på det sättet. Värre om det måste stå helt stilla i flera månader.

3/2


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar