måndag 20 februari 2017

Ny häst

Ja så är det faktiskt. Fick erbjudande om att köpa denna fantastiska unghäst  från hennes uppfödare och hade varit en idiot om jag inte slagit till. Det kommer inte hända igen att jag får möjlighet att köpa en sådan här häst. Hon är verkligen magiskt fin.

Det betyder inte att jag sålt eller planerar att sälja Hedwig. Hon kommer alltid vara nummer ett och kommer aldrig säljas utan stannar i min ägo tills döden skiljer oss åt i princip. Men hon är 15 år nu och jag tror att hon kommer uppskatta lite mindre fokus på att hon hela tiden måste prestera.

Planen nu för lilla Platina är att under mars månad få vänja sig vid sadel, träns och allt annat runt om.  Eventuellt åka på lite löshoppning/titta på bommar..Sen tänkte jag skicka henne på inridning i april, förhoppningsvis börja rida henne själv i maj och sen låta henne gå ut på bete i juni-juli.

Tyvärr måste jag flytta Hedwig från Pia som jag trivs så himla bra hos men jag måste ha båda i samma stall och jag har fått plats på Hölö ridskola till båda. Det är både närmare hem och ekonomiskt mer försvarbart för mig att ha två där.
Där har jag fått två boxar bredvid varandra och de kommer få gå i samma hage. Det känns jättebra och för mig har det aldrig varit något problem att åka med Heddan om jag vill till ridhus och kommer inte heller bli något problem med Platina. Hennes uppfödare har varit ute och åkt en del med henne redan i samband med betessläpp och tandläkarbesök. Dessutom finns det två  ridbanor på ridskolan och jag rider nästan alltid innan lektionsverksamheten drar igång.

För den som är intresserad av stam finns all information här om Platina med bilder och filmer på föräldrar. Hennes far Sezuan har väl knappast dess like. En av världens bästa hingstar.
http://www.ardressyr.se/platina-ar

För Heddans del är jag mycket glad över att se att hennes skada verkar ha läkt väldigt fin. Det syns nu bara en anings konturskillnad precis under knät och jag tänkte göra ett nytt ul nästa vecka för att se om jag kan börja sätta igång henne. Runt om Hölö ridskola finns fantastiska ridvägar med långa galoppvägar. Heddan o jag längtar efter att få sträcka ut tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar