lördag 3 januari 2015

Lite lördagsmys

Idag har det nog varit en dag i Heddans smak. Först red vi ut en runda i skogen. Hon är pigg som tusan och håller nästan på att krypa ur skinnet över minsta lilla. 

(Pratade med hennes uppfödare häromdagen och hon pratade om vilda unghästar och väluppfostrade vuxna hästar. Jag vet inte riktigt..Hedwig var ju bedårande som unghäst. Så snäll och modig som få. Brydde sig inte ett skvatt om vildsvin, hjortar eller annat man kunde tänkas stöta på i skogen. Numera skrittar jag ut på ett drakfrustande, krutpaket som mest känns som en tickande bomb att sitta på beredd att ta till harvärjan för minsta lilla... Så inte har hon blivit lugnare direkt..:-))
Men man vill ju ha energi i en dressyrhäst så jag klagar inte.)

När vi kom hem masserade jag henne med denna mycket käcka apparat som jag fick av min mamma vid senaste besöket
.
 Köpte en billigare variant tidigare men denna är det bra mycket mer krut i och Hedwig älskar den. Hon flyttar sig självmant så den hamnar där hon vill ha massage. Bäst gillar hon vid manken och länden men även runt bogarna är tydligen skönt. Efter 20 minuters massage blev det biolight i sammanlagt drygt 30 minuter. Drainage2 plus follow up på båda bakknäna.


Anders har lyckats fixa ridbanan hemma med envishet,hårt arbete och salt,så imorgon blir det lite longering hemma med den nya "longeringshjälpen". Jag har ännu inte provat den så ska bli intressant att se hur hon gillar den. Tror den kan vara väldigt effektiv med att hjälpa henne komma igenom ryggen!

Det är ganska uppenbart att jag inte ska rida dressyr mer än två dagar på raken. Nu fuskade jag och red dressyr tre dagar efter varandra. Hon var inte nöjd igår utan bockade när jag tyckte vi skulle prova lite piruettgalopp och la dessutom tungan över bettet en sväng. Här ska tydligen inte slarvas med upplägget som vi brukar ha och tro att man ska komma undan ostraffat. 
Men det finns säkert goda skäl. Har hunnit läsa en liten bit av ridsports referat från Carl Hesters clinic nere i Flyinge och han poängterade att de bara arbetar sina hästar fyra dagar på banan, resten rids de ut eller går i skrittmaskinen.

På måndag blir det dock dressyr igen och sedan träning på tisdag. :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar