måndag 29 december 2014

Fresh and fruity

Vilan har verkligen gjort Heddan gott och hon känns superenergisk och pigg utan att vara stel eller spjärnig.
Åkte till ridhus både igår och idag eftersom passet igår inte blev så seriöst då hon mest kändes som att hon var lite all over the place. Antar att hon behövde få komma igång lite mer ordentlig i kroppen innan jag ställde högre krav.

Idag var hon jättefin och mycket mer med mig samtidigt som hon har hur mycket energi som helst. Jobbade galoppen ganska mycket där fokus låg på piruettgalopp, galoppslutor samt lite bytesserier. Bytesserierna var tydligen väldigt upplivande  och himla skojiga för det blev byten i vart 3:e, vartannat, vart 4:e och ordningen bestämde Hedwig själv. Spelade ingen roll om jag provade på diagonalen eller på kvartslinjen.. "Oh detta kan jag jettebraaa helt sjelv!!" Eller inte..
Men det var ett tag sedan jag provade en serie nu så jag bekymrar mig inte så mycket över det utan tycker bara det är roligt att hon är så himla pigg och glad,

Dock hade vi en lite oväntad dispyt innan vi kom iväg. Hon är oerhört lätt att lasta och det var länge sedan hon hade några synpunkter på detta. Jag brukar bara lägga grimskaftet över halsen och skicka in henne. Idag hade den dåliga matten inte tänt ljuset inne i släpet utan inbillade sig att stackars Heddan skulle gå in i det där mörka hålet ändå.
Och eftersom jag hade varit såpass okänslig var hon fortfarande sur även när jag hade tänt lampan och vägrade gå in. 
Blev till att plocka fram smisken. Inte så att jag slog henne men petade lite på henne och använde en ganska tydlig ton i rösten. Eventuellt ännu lite mer kränkt över detta valde hon då att mer eller mindre galoppera in i släpet så jag fick kasta grimskaftet över halsen på henne i farten..
När vi åkte hem såg jag dock till att tända innan jag bad henne gå in och då marscherade hon in utan att blinka precis som hon brukar.

Jag funderar också på att köpa betfor till henne. Hon har alltid vattenhink i boxen och vattenkopp i hagen. Tycker att hon är duktig på att dricka men vintern är ju kolikens tid så kanske är bra att ge i förebyggande syfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar