fredag 19 december 2014

Dags att skriva lite tror jag

Ser just nu fram emot ett par veckors ledighet och det är verkligen välkommet. Tror att de flesta  som jobbar är i behov av att få vara lite ledig nu efter denna mörka, regniga höst. Jag är ganska trött och har under perioder känt mig ganska deppig denna höst. Ska bli skönt att ladda batterierna lite samt försöka hinna ifatt lite med saker hemma som blivit ohjälpligt efter.
Nu går det dock snart mot ljusare tider och bara den vissheten gör ju att man blir muntrare.

Under hösten har jag nästan enbart fokuserat på grundläggande arbete med Hedwig och så här långt känner jag mig nöjd med resultatet. Hon är mjukare och mer lättreglerad. Både lösgjordheten och genomsläppligheten har förbättrats avsevärt samt att hon blivit mer bärig.

Jag har senaste veckan återigen provat att rida piruetter på henne och det märks att hon är starkare då det inte enbart är en stor volt tillbaka utan att det mer börjar likna något som kan bli bra med mer styrka och balans.

Pga av vädrets osamarbetsvilja har det i princip varit omöjligt för Anders att underhålla ridbanan trots goda intentioner och det innebär att ska man rida så är det ridhus som gäller. Dessutom har jag inte hunnit till stallet innan mörkret fallit så det har blivit dåligt med skogsridning. Ungefär varannan dag har jag åkt iväg till ridhus men jag märker på henne att hon behöver sina skogsturer. Hon känns lite orastad i galoppen och det tar en stund  att få henne att slappna av och inte "skena" runt på högsta växel.

Idag på träningen jobbade vi framför allt med elasticiteten där hon skulle komma tillbaka till piruettgalopp några språng och sedan fram i friare lägra form. Sedan gjorde vi samma sak i trav fast där skulle hon i princip trava på stället några steg och sedan fram i längre, rundare form. Tycker hon skötte sig väldigt bra och verkade själv riktigt nöjd med arbetet.

Väl hemma gjorde jag en grundlig mockning av hennes box, fyllde på nytt strö samt gav henne en ordentlig biolightbehandling. Skönt för Heddan med "rena lakan" o lite extra friskvård. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar