fredag 12 december 2014

Blev visst en lugn vecka för Heddan

Inte så att jag hade planerat in någon vila men det föll sig så den här veckan att hon fick tre dagar utan jobb. Eller egentligen fyra eftersom vi bara red ut en sväng idag.
Jag vaccinerade henne i veckan och hon verkade bli ganska påverkad av det. Inte så att hon fick feber men blev låg och trött. Hon var fortfarande lite matt idag när vi red ut tyckte jag om jag jämför med hur hon brukar vara men piggare än igår iallafall. Skruvade även i broddar idag eftersom det faktiskt var ganska halt ute på flera ställen märkte jag. Får nog även sätta på snösulor på tisdag när hon ska skos eftersom vädret är så oberäkneligt nu och det mycket väl plötsligt kan slå om och vräka ner snö. Vill helst inte ha sulor när det är barmark så det är lite pest eller kolera. Men kommer det snö så och det blir tö går det nästan inte att ta ut henne eftersom hon direkt får styltor och riskerar att vricka sig. Jag vill helst slippa skador så långt det är möjligt.:-)

Imorgon åker jag nog över till Borgs för ett lättare dressyrpass med fokus på att hon bara ska vara så mjuk och eftergiven som möjligt. Tycker att jag, trots tråkigt höst/vintermörker och heltidsarbete har lyckats få till en bra varannandagsträning. Jag vet att jag läste någon gång att man helst inte ska göra samma sak två dagar på raken och det kan ju ibland vara lite svårt den här årstiden när det bara är mörkt, mörkt , mörkt men tycker ändå jag fått till det helt ok. Rider oftast ut fredagar och söndagar. Tisdagar vilar hon eftersom jag då har min hästlediga dag. Jag ser gärna att hon går i skritten den dagen eller får lite backträning av Sandra när hon har tid. Jag tror det ingår att hon får gå i skritten när jag inte är där men har inte tänkt på det tidigare. Får kolla med Maggan. :-) Så om Sandra hinner röra lite på henne på em får hon i alla fall komma ut två gånger. Så här års står de ju mest och hänger i hagen och rör sig knappt.

Övriga dagar blir det antingen banan hemma eller ridhus. Tänkte börja lägga in longering en dag i veckan. Har inhandlat en grej som kallas "longeringshjälp" som är en väldigt simpel idé men som tydligen ska hjälpa dem att komma loss i ryggen och aktivera bakbenen.

 Befann mig väldigt lägligt alldeles i närheten av Hööks igår kväll så då råkade jag visst bara åka in där och köpa en..
En liten filmdemonstration av Laura Bechtolsheimer   :-)
https://www.youtube.com/watch?v=mqUJzNVPp9w

Tycker egentligen det är gräsligt tråkigt att longera eller tömköra men denna grej verkar så enkel att tom jag nog ska kunna få till lite lösgörande jobb för Heddan. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar