söndag 4 januari 2015

Bästa nya prylen

Jag har nog sagt det förut men är det något som jag är verkligt kass på så är det tömkörning. Och jag har aldrig gillat att longera henne inspänd eftersom jag bara tycker att hon ser låst ut när jag gjort det.

Nu har jag dock efter tips införskaffat en skitsmart och superenkel grej som kallas longeringshjälp.
Skrev om den i ett tidigare inlägg men har inte testat den förrän idag. Jag är faktiskt helt förbluffad över hur en så löjligt enkel grej kan vara så bra. Heddan joggade på helt rund och avspänd och såg dessutom väldigt nöjd ut. Har nog aldrig sett henne så fin på lina tidigare.
Jag har nog kunnat få henne att trava ok med mig hängandes i tömmarna men i galoppen har det synts tydligt på henne att jag sabbar något. Nu rullade hon bara på hur mjukt och fint som helst och traven såg helt underbar ut. 
Ska bli intressant att se hur hon är att rida imorgon. Kan väl tillägga att hon hade fått gå i skritten ca 30 minuter innan jag longerade samt att hon självklart fick en genomgång av biolighten efteråt. Hon borde vara fin imorgon. :-)

Detta är i vilket fall som helst en grej som jag varmt kan rekommendera om man vill hjälpa hästen att komma upp och runda sig mer över ryggen. Billig var den också. Betalade bara runt 170-180:- för den på Hööks. Och har man två långa grimskaft så kan man enkelt gör en egen variant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar