fredag 23 januari 2015

Äntligen riktig vinter

Blå himmel, gnistrande vit snö och 4-5 minus. Jag kan härda ut med detta väder. Hellre detta en lera eller ishalka.
Hedwig och jag roade oss en stund ute i snön på det intilliggande gärdet idag på eftermiddagen.  Jag hade en liten plan att hon skulle jobba lite avspänt i skritt på gärdet men efter att ha taktat ner från stallet  på snedden, tvärnitat och glott på en otäck skidåkare samt två obehagliga, okända hästar, fortsatt takta runt hela gärdet på snedden tänkte jag att hon visst verkade sugen på att få galoppera lite där i snön..(Av någon anledning transfomeras hon från halvsovande ridskolehäst till en frustande fullblodsarabgaloppör så fort jag kommer upp på ryggen och det vankas uteritt.)

Hon ruskade lyckligt på huvudet och kunde bara inte hålla sig från några krumsprång vid varje ny fattning. Spelar ingen roll att man är en vuxen dressyrtant och att hästen ska föreställa en väluppfostrad dressyrhäst...kommer man ut på ett stort fält med några decimeters nysnö förvandlas man snabbt till snorunge på en extra busig ponny!

Vi galopperade en stund på gärdet och skritt/taktade sen hem på snedden. Hon verkade inte sådär våldsamt trött utan tyckte nog att matte var en tråkmåns som tyckte att det fick räcka efter en halvtimme i ganska djup snö.

Jag har ju någon slags träningsfilosofi att hon helst ska skrittas ut varannan dag men det där med att skritta avspänt på långa tyglar ute i naturen känns som tämligen avlägset. Till våren funderar jag på om jag ska lägga in promenader för hand en till två gånger i veckan ute i skogen eftersom hon är mycket mer avspänd då. Sen kan vi rida ut också såklart men tänker mer som omväxling.

Imorgon blir det nog ridhus igen och lite jobb med skänkelvikningar i galopp. Tycker de fungerar bättre och bättre och ska förhoppningsvis hjälpa till att göra galoppslutorna bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar