lördag 17 januari 2015

Lördagsnöje

Ett riktigt bra ridpass behöver inte innehålla en massa trix och svåra övningar.

 Det räcker långt med att Heddan känns som idag för att jag ska få en mindre kick och ett litet lyckorus. Jobbade henne först en god stund i skritt. Säkert 30 minuter. Idag testade jag att växla mellan att rida en skola och därefter  skänkelvikning. Öppna, sluta, förvänd sluta och diagonalsluta i båda varven med en skänkelvikning över diagonalen mellan varje. 

När jag sen började trava så var hon elastisk och spänstig på en gång. Eftersom hon i princip nästan själv inbjöd till lite passagesteg i halvhalterna så tänkte jag att jag får väl smida medans järnet är varmt. Så under lättridning smackade jag i takt när jag gjorde en halvhalt och den där extra kadensen i traven kom fram. Inget komplicerat arbete alls utan det kändes mest som en lek och när hon får beröm tar hon ju gärna i lite mer och man känner hur duktig hon tycker att hon är. :-) 

Vi tränade även halter där hon ska stå jämt uppställd med alla fyra och att rygga lugnt utan att jag behöver dra i tygeln utan bara behöver flytta bak båda skänklarna lite. 

I galopparbetet red vi skänkelvikningar över diagonalen i båda varven för att gymnastisera henne men även göra henne lydigare för den sidförande skänkeln. Vänster gick väldigt lätt på en gång medan den åt höger var svårare. Insåg dock att det var jag som krånglade till det och när jag red likadant åt höger som åt vänster gick det lätt och fint. 
Nöjde mig med efter det då hon fortfarande var hur pigg och energisk som helst och klart sugen på mer jobb
 Nöjd Hedda efter ett bra pass!

Imorgon blir det nog massage och en ordentlig biolightbehandling. 

Tycker att det är härligt att jag fortfarande kan häpna lite över att den här fina hästen faktiskt är min. :-) Även om jag vet att det finns massor med finare och mer begåvade hästar så har jag väldigt litet behov av jämföra mig med andra och oroa mig över om deras häst eventuellt är bättre än min. Jag njuter över att få dela mitt liv med just denna snälla, roliga personliga häst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar