tisdag 27 juni 2017

Veckans träning



Extra nöjd med livet!

Har roat mig med att sammanställa veckans ritter och den visar att jag skrittar otroligt mycket. Skritt blir det såklart när det handlar om transportsträckor samt att jag rider väldigt mycket inne i skogen där det av förklarliga skäl inte alltid är lämpligt att trava eller galoppera.
Skritt: 42 minuter ( 5.32 km)
Trav: 1.53 minuter (0.34 km)
Galopp: 1.06 minuter (0.23 km)



Skritt: 60 minuter
Trav: 1.06 minuter
Galopp: 4.14 minuter

Skritt: 72 minuter
Trav: 7.43 minuter
Galopp: 4.34 minuter



Skritt: 19 minuter
Trav: 4.38 minuter
Galopp: 7.41 minuter
Pass på ridbanan..väldigt dåliga hörnpasseringar som det verkar..:-))

Skritt: 49 minuter
Trav: 4.23 minuter
Galopp: 3.18 minuter


Skritt: 26 minuter
Trav: 6.44 minuter
Galopp: 9 minuter
Tur till ridhus..man kan nästan ana två diagonaler med travökningar..:-D Den raka skrittsträckan är ena sidan av galoppbana. Skrittade inte runt eftersom det håller på att byta underlag på stora utebanan och maskinerna eventuellt skulle äta upp Hedwig.

Förutom underlagen som jag visade i förra blogginlägget har jag denna vecka ridit i ridhus med flissandmix


Ridbanan hemma som består av sand. Eller detta är den ena. Vi har två stycken men båda har samma underlag.

Även om så stor del av ridpassen består av skritt så är hon verkligen väldigt fin att rida nu. Mjuk och spänstig och väldigt positiv. Verkar som upplägget passar henne väldigt bra och hon har stärkts mycket.
Sen tror jag att den långa hagtiden även är gynnsam. Totalt är hon ute i ca 16-17 timmar per dygn nu och eftersom hagen är väl tilltagen rör de på sig väldigt mycket.



Platina som kommer hem nästa vecka är nu i princip klar med första delen av sin inridning/utbildning. Allt har verkligen gått otroligt bra och hon är en så vänlig och samarbetsvillig häst. Idag fick hon prova på en uteritt i sällskap såklart och det var som om hon aldrig hade gjort annat. Jag hade väl redan gissat att det nog skulle gå utan problem eftersom jag promenerat mycket med henne i skogen under våren och hon har varit supersnäll hela tiden. Mest bara gått och myst. För mig är det otroligt viktigt att hästen ska vara okomplicerad att rida ut. Jag lägger ju många timmar ute och anser att det är det bästa sättet att bygga upp och stärka en unghäst utan att slita för mycket på den. Samma sak gäller den vuxna hästen så klart men för just unga individet känns det extra viktigt.


Planen för Platina nu när hon kommer hem är bete i minst sex veckor, eventuellt längre. Dels för att vila och dels för att smälta allt nytt. Dessutom ser det ut som att hon är på g att börja växa igen så det blir väldigt lägligt. Förövrigt ser hon otroligt fin ut och har lagt på sig jättebra under tiden hos Pia och Katarina. Kommer runda på sig ännu mer nu på betet vilket inte gör något eftersom hon garanterat kommer tappa en del när hon kommer in igen till hösten. 

Innan hon får åka hem ska jag dock själv prova att rida lite. Ska bli underbart att äntligen få sitta på min vackra unghäst. <3












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar