lördag 3 juni 2017

Inridning på gång


Igår lämnade jag Platina på Borgs för inridning. Av lite olika anledningar har det dragit ut på tiden och jag fick ändra den ursprungliga planen men nu kom hon äntligen iväg. Jag är väldigt glad för den här lösningen och vet att hon kommer få en förstklassig utbildning så här när hon ska börja "ettan". Förskoleklassen har jag tagit hand om själv men nu när det är dags för läsinlärning behöver vi mer experthjälp. :-)
 Som vanligt imponeras jag av hennes helt fantastiska psyke. Utan knussel gick hon in i släpet, stod still hela vägen och backade ut snällt och fint. Väntade också snällt tills vi tagit bort bakbommen. Inte så att hon var helt opåverkad utan såklart lite spänd när jag kom in till henne i transporten. Men hon blir inte dum eller hysterisk utan lyssnar hela tiden så snällt på mig.
(Häromdagen när vi var ute och promenerade tex kom en unge farande på en crosscyckel bakom oss. Jag tänkte att nu kommer hon ju hoppa all världens väg och försökte gestikulera till ungen att stanna. Han stannade ca två meter bakom henne. Platina viftade inte ens på örat utan vände bara på huvudet och tittade lite på honom, nöp en kvist och tuggade lite förnöjt. )

När vi kom fram till Borgs promenerade jag en stund med henne och gick också in en sväng i ridhuset. Såklart stora ögon men ändå lugn.
Hon har fått Hedwigs gamla box och en väldigt stilig boxgranne. En valack vilket gjorde att hon blev brunstig direkt..Pratade med Andrea igår och hon trodde aldrig hon stått bredvid någon kille förrut så blev väl helt förälskad..tonåring som hon är..:-)) Heddan imponeras ju sällan av pojkar utan tittar mest med förakt på dem..


Heddan var ganska upprörd när jag kom hem och undrade varför hon stod där helt ensam i sin hage och jag helt utan lov hade tagit hennes "barn" och åkt iväg med henne i transporten. Det gick med raska steg in i stallet och hon gnäggade lite undrade över den tomma boxen bredvid.
Men hon och jag ska ha det riktigt mysigt ihop nu och rida ut mycket i skogen. Hon var ju väldigt fint igång och jag skulle åka och träna och tävla med henne. Dock måste hon ha gjort något i princip innan jag hämtade in henne från hagen för två och en halv veckor sedan då hon plötsligt var väldigt halt (Inte samma ben som tåsträckaren)Dagen efter var hältan borta men jag strök mig ändå från tävlingar och ställde in träningarna. För säkerhet skull fick hon metacam i fem dagar och vila helt i 10 dagar. Nu har vi skrittat i en vecka och hon kollades av veterinär i förrgår. Helt ren och väldigt jämn så nu trappar jag upp träningen igen. :-) Börjar dock med uteritter eftersom där är risken minimal att man hamnar på böjda spår. Heddan är helt nöjd med det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar