torsdag 22 juni 2017

Vilka fina hästar jag har.

Det måste jag verkligen säga. Så fina, bussiga och snälla båda två.
Idag åkte Hedwig och jag och tränade för Pia. Det var ett bra tag sedan nu eftersom hon först vilade pga skadan på tåsträckaren och sen har jag i princip bara ridit ut under igångsättningen. Visst har jag jobbat henne en hel del på grusvägarna för att hon inte skulle förfalla totalt. (Heddans egen föreställning av ett riktigt bra arbetspass går ut på att ta sig fram fortast möjligt i egen vald form. Tyvärr vill hennes matte inte alltid samma sak så nä..inte fri fart och form tyvärr.)

Men så värst många rena dressyrpass på bana  kan vi inte skryta med, kanske fem-sex sen april. Men mycket tid har lagts på att stärka henne genom klättring samt att gå i kuperad terräng. När jag började sätta igång henne var hon lite snubblig fram samt att hon tenderade att tappa ett bakben emellanåt. 
Detta är i princip borta nu, peppar, peppar. Tror framför allt klättringen har stärkt henne mycket.

Idag var hon iallafall kanonfin! Hur mycket energi som helst och mjuk och fin. Pia introducerade även en väldigt smart grej. Ett grimskaft (mjukt o luddigt och glittrigt (!) för att undvika skav) som vi satte runt halsen. På det sättet undviker man att dra hästen i munnen i onödan utan tvingas göra halvhalterna med säte och ben. Inte så lätt kan jag säga och jag som själv tycker jag sitter rätt stadigt insåg att jag fasen står på tå..och så gärna med benen rakt ut..
Heddan fattade först inte riktigt (konstigt med typ jockeyn på ryggen...) men sen började hon svara riktigt fint.
Vi gjorde inga direkt avancerade grejer. Lite byten och travskolor förutom grundarbete. Men åh vilken positiv känsla hon gav idag! 

Jag har faktiskt introducerat ett nytt fodertillskott som jag undrar om det inte gör en del. Kompeet to win. Fick tipset av en kompis som ger det till sin 25-åriga fd fälttävlanshäst. Jag såg en film när hon var med och red i div I laget nu i våras och blev helt häpen över hur en 25 år gammal häst kan se så otroligt mjuk och fräsch ut! Rörde sig som en 10-15 år yngre häst. Han hade fått Kompeet to win nu ett tag och matte sa att hon inte vågade sluta eftersom han förändrats så mycket sen hon började med det. Heddan ska få äta det nu plus att jag fortsätter med träningsupplägget som jag haft nu under våren även om jag kommer lägga till nått mer rent dressyrpass på bana. Kan även tillägga att jag tagit bort allt kraftfoder sen två månader. Hon får några dl lusern, mineraler,hö och magert bete. 
Utifrån hur hon ser ut, mår och rör sig verkar det vara ett bra koncept just nu. :-)


Platinas utbildning går framåt i rasande fart. Idag var jag kvar för att se när Katarina red. Hon är extremt lättlärd och verkar ha en fantastisk ridbarhet. Rids nu i alla gångarter i båda varven. Visar prov på att ha en riktigt härlig framåtbjudning och driver verkligen framåt. Med tanke på att hon bara nätt och jämt är inriden är hon även väldigt balanserad. Så positiv och duktig i sin inställning. Wow, vilken unghäst jag har!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar