måndag 3 juli 2017

Optimal plan för den unga hästen

En optimal plan för den unga hästen (men även den äldre såklart) är något vi alla strävar efter. Målet är såklart en sund och hållbar individ som trivs med livet och gillar den uppgift vi valt att fokusera på oavsett gren.

Platina är uppfödd på en lösdrift som ligger i ett kuperat skogsområde där hon från späd ålder fått lära sig att kliva över stockar och stenar samt klättra upp och ner i backar. Varje sommar har hon gått på stora beten och jag tror knappt att hon hade satt sin fot i stall innan tre och ett halvt års ålder. När hon inte gått på bete har hon fodrats med ett hösilage med supervärden.
Jag tror inte att jag hade kunnat få tag på en unghäst med bättre grundförutsättningar att utvecklas till en sund och hållbar häst. Nu är det bara upp till mig att försöka förvalta det på bästa sätt.

Inridningen har verkligen skett på ett otroligt klokt och lugnt sätt. För Platina har upplevelsen varit enbart positiv och hon har helt klart gillat all uppmärksamhet. 

Jag hämtade hem henne i torsdags och släppte henne då i princip direkt på ett stort bete tillsammans med några andra ston.
Första dagen blev det lite turbulent med ett litet sår som resultat på insidan av Platinas bakben. Men efter lite justeringar i flocken som nu består av två gamla ston (över 20 år tror jag) en 6-åring, en 7-åring och 4-åriga Platina verkar det lugnt. Platina och 6-åringen fann varandra i princip direkt medan 7-åringen och de två gamla stona håller sig lite på sin kant.
Självklart känner jag en liten oro över skaderisken och en stund övervägde jag att släppa Platina och Hedwig istället eftersom jag vet att de fungerar ihop. Dock har de helt olika behov när det kommer till sommarbete.
Hedwig mår väldigt bra av att få gå på ett magert bete nattetid och sen in på dagen några timmar medan Platina naturligtvis behöver det stora, näringsrika betet och ute dygnet runt.
Hagen är gigantisk och har gott om bete för de fem stona som går där nu så det borde inte vara några bekymmer.
Hon kommer få gå ute åtminstone ända fram till mitten på augusti och eventuellt ännu längre om det finns bra med bete och tillgång på sällskap. 

När hon ska igång igen vill jag gärna lämna henne till Katarina 2-4 veckor för att få en så bra igångsättning som möjligt.
Min plan är ju sedan att mest bara rida henne några dagar i veckan i skogen, tömköra lite samt lite löshoppning för att bygga upp styrkan hos henne.

 Det blev så uppenbart för mig hur viktigt det är att ge unghästen tid när vi visade henne för Per Sandgaard i onsdags, dagen innan jag hämtade hem henne.
Han tyckte att det var en riktigt fin unghäst men påpekade att även om hon har väldigt fina gångarter går hon just nu "på skelettet" som alla unghästar. Just den formuleringen tycker jag är väldigt beskrivande och förtydligar hur viktigt det är att inte sätta sig att nöta på en ridbana. Eftersom Platina dessutom är inriden först i år så tänker vi mer 3-åring när det gäller henne och agerar utifrån det.

Någon eller några gånger i månaden tänker jag mig även att jag ska åka till Pia för lite enklare träning. Hon har lång erfarenhet av utbildning av unga hästar och jag litar helt på att hon kommer ge oss en bra start tillsammans.
Förhoppningsvis ska detta ge Platina goda möjligheter att utvecklas på ett bra sätt. Sen kan jag säga att med hästar vet man aldrig och de verkar ha en förkärlek till att skada sig..

Med Heddan har jag sänkt ambitionen ganska mycket. Hon är helt perfekt för mig att underhålla min ridning på och självklart kommer jag fortsätta träna och tävla med henne men jag bryr mig inte så mycket om hon kommer avancera i några klasser längre. Gör vi det så är det roligt men det spelar ingen roll längre.
Tänkte på det igår när jag var iväg och tävlade. Hon var så himla nöjd och kändes mjuk och positiv i programmet och även om vi inte fick någon placering så brydde jag mig inte ett smack om det utan hade bara en helmysig dag tillsammans med min fina häst och två vänner som man mest bara har roligt med.
Det enda som Samuel förskräcktes lite över var att mina benskydd som jag skulle ha på 
framridningen inte nytvättade så jag köpte nya, tjusiga med bling på. :-)

Innan jag tog hem Platina åkte jag dit och red en liten stund på henne. Hon var glad och hejig och både travade och galopperade mer eller mindre på eget initiativ. Framåt verkar vara hennes grej här i livet. :-D










På onsdag var det träning för Per och vi passade på att visa Platina för honom och det fina jobb som Katarina och Pia gjort med henne. Både häst och ryttare fick tummen upp. :-)






Nu har hon som nämnts ett härligt, långt sommarlov framför sig där hon ska få möjlighet till att smälta alla nya intryck och inridningen. Även om det gått otroligt enkelt och problemfritt behöver hon självklart nu tid till att bara vara häst och äta en massa gräs och klia på kompisar.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar