torsdag 27 juli 2017

Träningsupplägg

Det idealiska träningsupplägget är väl vad alla ambitiösa ryttare strävar efter. Tror de flesta av oss läser på om hur det ska vara och försöker göra det bästa utifrån våra förutsättningar. Träningen ska ju enligt all expertis vara varierad med allt vad det innebär.

Under alla år jag har haft Hedwig har jag försökt ta fasta på detta genom att rida dressyrpass, longera, tömköra, hoppa och rida ut. Hon har varit helt ok på detta upplägg men ofta lite väl stel.

Just nu rider jag bara ut i skogen förutom en dag i veckan då jag åker och tränar. Ett rätt tveksamt upplägg egentligen om man ska vara dressyrryttare vilket jag försöker utge mig för att vara.

Jag varierar mellan tre olika turer under veckan och rider i snitt fem dagar i veckan.

Denna tur är lite kortare och innefattar klättring av två backar. En enklare och en ganska brant. Denna tur rider jag 2-3 dagar i veckan.

Denna tur innefattar klättring, mycket kuperad skog samt kortare trav och galoppsträckor. Denna tur rider jag i snitt en gång i veckan.


Denna tur innebär främst galopp och vanligtvis blir det 3.5-4 km cantring. Hon får bara rulla på i ganska frisk men rund galopp. Byter galopp efter ca 150-200 meter så att det inte bara blir en och samma galopp hela vägen. Denna tur rider jag bara en gång i veckan. Förutom ridningen går hon i stor hage 16-17 timmar per dygn. Går bara in 5-6 timmar på dagen.

Jag har ingen riktigt vettig förklaring till det men hon är otroligt fin att rida nu när jag åker på dressyrträningarna. Mycket mer bärig och mjuk än tidigare och med en massa energi.  De tillskott hon får förutom grovfoder och ett halv kilo havre är kompeet to win samt nyponpulver från hippovital. Vet inte hur mycket dessa gör men hon verkar vara i superfin form just nu. Undrar också om inte just gångarten skritt är underskattad. Våra pass innefattar verkligen otroligt mycket skritt. Hon får skritta på hårt underlag, klättra i skritt, skritta i skogen där det går både lite upp och lite ner och lite kringel i krokar samt att hon får jobba en hel del på tygeln i skritt där underlaget tillåter en mer samlad form.

Nu menar inte jag att alla ska sluta rida på dressyrbanan men för just Hedwigs del har det gjort så stor skillnad att det nästan är löjligt. Sen tycker både Heddan och jag att det är superkul att åka iväg en gång i veckan för att träna men resten av tiden vill vi helst vara i skogen.

En sak som blivit väsentligt mycket bättre och enklare är bla galoppslutor.  Hon går väldigt lätt åt både höger och vänster och jag kan inte säga vilken som är bäst eller enklast. Helt ärligt så trodde jag nog aldrig att hon skulle ändra sig så här mycket till det bättre bara genom att i princip lägga ner all ridning på dressyrbanan för utom veckoträning då. Hon är även superfin i kroppen. Slank men ändå rund och fin i muskelaturen. Det känns nästan som att lägger jag bara fokus på att stärka henne i kroppen på ett så pass skonsamt sätt som skogsridning innebär kommer dressyren bara bli bättre och bättre. Hon kan ju redan väldigt mycket och kanske inte behöver så mycket utbildning utan mer viktigt att jag lägger fokus på att hålla henne stark och mjuk i kroppen.






Platina lever det bästa unghästlivet man kan tänka sig just nu. De har fått en ny hage med otroligt mycket mat och hon hade knappt tid att hälsa på mig idag utan var mest upptagen med att äta, vakta sin älskade Bianca och brunsta. Jag gick efter fem minuter kan jag säga efter att jag kollat att hon såg fin och fräsch ut.

Äta, äta,äta..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar