torsdag 13 juli 2017

Träning idag

Verkligen superkul att vara igång med regelbunden träning igen. Heddan känns hur fin som helst och det verkar som det upplägget jag har nu passar henne väldigt bra. Pia som sett henne och oss som ekipage sen Heddan var fyra år kunde konstatera att vi såg  mycket mer harmoniska och avspända ut än tidigare
Jag har ju släppt väldigt mycket på prestationskravet och rider Heddan numera mest för att underhålla min egen ridning.
Hästar är såklart olika och för Heddans del verkar det fungera mycket bättre att lägga merparten av ridningen ute i naturen. Det passar oss båda väldigt bra eftersom jag verkligen älskar att rida ut och föredrar det framför ridning på ridbana eller ridhus

I samband med att jag köpte Platina fick jag ju göra en del förändringar som bland annat innebar att jag fick flytta hästarna till ett annat stall. Det finns fina ridbanor där också men naturen runt omkring erbjuder möjligheter som jag faktiskt inte haft tillgång till sen jag flyttade från Tullgarn för åtta år sedan. Heddan har aldrig stått på något dåligt ställe utan alltid blivit väl omhändertagen i de olika stall hon stått. Jag har såklart alltid ridit ut på henne men har saknat möjligheten att faktiskt kunna galoppera och trava på kilometerlånga skogsvägar.  Det är svårt att ersätta på konstgjord väg tror jag. 

Platina tror jag inte bryr sig lika mycket utan hon är glad bara någon engagerar sig i henne. Verkar ta sig an alla uppgifter hon erbjuds med ett strålande humör. Lika roligt att få bli riden i ridhus som att bli riden i skogen som det verkar. På henne måste man nog vara försiktig att inte gå för fort fram eftersom hon både är begåvad och verkar ha en väldigt fin ridbarhet. Till hösten tänkte vi även introducera lite hoppning för henne och jag kan bara tänka mig att hon kommer tycka att det är superkul det med.


Idag gick galoppslutorna hur lätt som helst både åt höger och vänster.


Grimskaftet runt halsen hjälper en att ta halvhalterna med sätet istället för att bara dra hästen i munnen. Väldigt smart!
Överlag var hon fin och gjorde både fina travskolor, fina byten och serie.



Platina lever sitt liv helt kravlöst just nu och njuter av sommarbete,
Hon älskar sin lilla kompis, connemarakorsningen Bianca som hon noggrant diskar från topp till tå varje dag.

Vi är faktiskt bästisar och gör allt tillsammans!
Jag vill gärna att hon har sin lilla zebraluva på sig eftersom flugorna gärna vill irritera runt ögorna. Nu såg jag dock när jag åkte förbi att hon hade plockat av sig den igen. Får kolla imorgon var den kan tänkas ligga..







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar