fredag 1 maj 2015

Bra artiklar i senaste Hippson

Lockades faktiskt att beställa hem senaste numret av Hippson då jag tyckte den verkade innehålla en hel del intressanta artiklar.
Bland annat hur det fungerar att ersätta en del av grovfodergivan med halm. Hedwig står inte på halm men hon har ändå i princip fri tillgång på halm då jag alltid lägger en ordentlig hög i ena hörnet av boxen. Suveränt att hon alltid har något att pyssla med och hon är heller aldrig hysteriskt hungrig. Höet har vi skickat iväg en analys på men inte fått svar ännu.. Det borde rimligtvis inte ha speciellt höga värden enligt bonden eftersom det är sent taget men Hedwig är ändå tämligen fet. Nu har jag dragit ner till 9 kilo per dag och då känns det bra att hon  kan få sitt tuggbehov tillfredsställt med hjälp av halmen.

Hon verkar må väldigt bra och anser att skrittpromenaderna för hand är tämligen värdelösa. Jag ska ringa till veterinären och försöka få tid för en check nästa vecka och se om jag kan börja skritta igång henne.

Stora utebanan, nysladdad och fin såg väldigt inbjudande ut! 
 Skit i det här mesandet med skrittpromenader nu o släng på sadeln så vi kan fräsa på lite mer!
Sen kom hon på andra tankar när hon insåg att hon fick proppa i sig gräs en stund..Tur det sa Heddan..jag MAGRAR AV när jag bara får gå i grushagen!!

Hippson hade också en bra artikel hur man kan förebygga stelhet hos hästen efter ett hårdare ridpass. Jag tycker i och för sig att min biolight hjälper till bra här men den var ändå läsvärd och det fanns bra tips som jag tänkte testa när Heddan är igång igen.

De tog även upp mobbning inom hästvärlden. Ett tråkigt faktum och för att citera Magdalena Ribbing från DN som Anki Yngve gjorde i sin ledare_
Många människor hävdar sin rätt att säga som det är med vilket brukar avses att de tar sig friheten att göra andra ledsna för att de själva ska få utlopp för sitt behov av ädel ärlighet.

De allra flesta av oss älskar våra hästar oavsett om de är travare, fjordingar, islänningar, halvblod etc... Det finns inget vettigt skäl till att försöka få en annan hästägare att tro eller känna att han eller hon har en häst som inte duger. Och nu menar jag inte att en tränare inte kan säga till en elev som har höga ambitioner att hästen eventuellt inte räcker till men att som en del håller på att helt omotiverat underminera självkänslan hos en annan hästägare förstår jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar