lördag 2 maj 2015

D-Day


Hedwig är som bekant fallen efter (ökände?) hingsten D-Day. Ända sedan den dagen jag hämtade hem henne som väldigt rar 3-åring har (häst) folk spärrat upp ögonen  samt att man kunnat ana små ryckningar under ena ögat när jag har informerat om vilken hingst som är den stolte fadern till mitt söta lilla sto.

Följdfrågan har utan undantag alltid varit "men HUR ääär hon i temperamentet??"
Inte helt ovanligt heller har varit diverse skräckhistorier om oridbara avkommor efter denna hingst. Folk har kastats av till höger och vänster och brutit alla möjliga ben i kroppen. Någon krake hade fått gå i någon ställning med båda armarna gipsade rakt ut.

Det lite komiska i kråksången är faktiskt att en anledning till att jag åkte och tittade på Hedwig var  pga att hon var efter D-Day. Jag hade sett det mest bedårande lilla skimmelsto på en tävling året innan som rörde sig som en dröm. Just en sådan liten prinsessa ville jag också ha...
Nu är det kanske ingen som kan anklaga Hedwig för att vara ett drömlikt litet skimmelsto, snarare mer en tämligen robust märr som dessutom är väldigt mörkbrun. 
Oavsett folks åsikter har Hedwig alltid varit den absolut snällaste, mest väluppfostrade och lätthanterliga häst jag har stött på. Hon har heller aldrig med flit försökt kasta av mig. Har det hänt har det oftast berott på att hon blivit rädd för något. Så hon har aldrig lyckats leva upp till sin fars skräckinjagande rykte.

Nu har jag ju haft henne i många år och hört de flesta skräckhistorier. Därför skrattade jag lite när jag hittade denna text om D-Day som är översatt från någon tysk sida. Läs gärna det fetstilta...
Tror att google translate har använts men förutom detta..nu är det bara för Heddan att rycka upp sig rejält så vi kan visa upp alla dessa kvaliteter som tex  alla
uttryck och närvaro som behövs för internationell konkurrens. Även "de två fulla bröderna" är jag lite nyfiken på..



D-Day 935

Omdöme exteriör
Maskulin välproportionerlig hingst med naturlig resning. Lång väl ansatt hals, välliggande bog, gott djup och något kort rygg. Något tåvid fram, hjulig höger bak. Taktmässig rörlig skritt. Mycket bogfri trav. 9 9 7 8 9=42 (4,5år)

På hingsten klassificeringen i Neustadt-Dosse, Tyskland 1996,
D-Day var den bästa dressyr hingst. Han hade så många som fem 10: or
i sin protokoll! Ridbarhet och temperament båda gjorde 10.
D-Day far genom Donnerhall sonen Donnerschwee att i 1992 var
den dyraste ($ 220.000) häst som säljs på Elite auktionen
i Vechta, Tyskland.

Två fulla bröder, Deutsche Ordning och Dr Lobo säljs också för
rekord summor. Dam, Rudira med Welt As, har verkligen
en världsberömd dressyr avkommor i Bonfire, som behöver
ingen närmare presentation!

Alla sex finalister i den svenska 1999 "Föl of the year"
var fallen efter D-Day! Av hans första svenska 3-åringar 2001,
14 fick Dressyr Diplom och 3 Hopp diplom.
53% fick klass I! Hans dotter, synovia, vann 3, 4 och 6 y.o
klasser mera (2: ai 5 y.o).

D-Day avkommor är genomgående av utmärkt
kvalitet med fantastiska rörelser, underbart temperament och alla
uttryck och närvaro som behövs för internationell konkurrens.

Förresten, Eric Lette, fd FEI "Dressyr Chief" och
närvarande svenska nationella dressyr coach har nu en underbar son,
B-Day, av D-Day, som visar mycket lovande för framtiden.



Bortsett från alla fasansfulla historier är han väldigt vacker tycker jag. :-)










2 kommentarer:

  1. Jag kan förstå kommentarerna för även jag har sett en hel del UNGA D-Day-avkommor flippa ut fullständigt på tävlingsbanorna :) . Men de har också varit skitsnygga och rörliga.

    SvaraRadera
  2. Jo jag vet allt det där. :-) Heddan är ju inte direkt någon typisk D-Dayavkomma och det var ju mest tur för mig att hon var så snäll.Tycker mest att det är komiskt att han beskrivs som en fantastisk nedärvare där avkommorna mer eller mindre garanterat kommer gå internationell dressyr tack vare sina exceptionella gångarter och makalösa temperament. :-))

    Jag hade ju inte heller någon koll på stammar när jag köpte henne. Hon var mest snäll o rar o det var det som mest viktigt för mig.

    SvaraRadera