söndag 10 maj 2015

Alla dessa missunnsamma och avundsjuka människor som tycks florera lite här o där

Läser och hör då och då och får höra talas om denna kategori av människor som vissa tydligen omges/drabbas av.
Jag försöker rannsaka mitt minne för att se om jag själv har råkat ut för någon av dessa illvilliga typer. Det närmaste jag kan komma är nog några halvmärkliga kommentarer jag fått i samband med att jag placerat mig på någon tävling med Hedwig. Tex att det förmodligen inte var helt rätt eller det var verkligen klasskillnad på mig (som kom tvåa) och vinnaren (som är professionell beridare).
Om det rörde sig om missunnsamhet eller bara dålig social kompetens kan jag inte uttala mig om men jag gissar nog mer på lite brist på social kompetens. (Personligen hoppas jag verkligen att det var klasskillnad på mig, som är hobbyryttare, och den professionella ryttaren. Det skulle nästan vara pinsamt annars...
)

Sen tror jag aldrig jag har träffat någon som har missunnat mig mitt hus, min man, min häst, mina hundar, mitt jobb, min högskoleexamen, min bil, mitt hästsläp eller vad jag nu ska dra till med. 

Vad vi alla dock lider av lite till mans är förmodligen avundsjuka. Självklart kan jag vara avundsjuk på att någon har ett finare hästsläp än vad jag har i den bemärkelsen att jag också skulle vilja ha ett sådant fint släp. Men inte så att jag önskar att den andra personen inte skulle få ha sitt fina släp. 

Men om man nu upplever att folk i sin omgivning missunnar en det mesta här i livet kanske man ska fundera över om detta är någon person som är viktig för en och som man vill ha i sitt liv. Om inte så kan man ju bara skita i det och sluta umgås med personen/personerna i fråga. 
Om det nu ändå rör sig om personer som man kanske vill fortsätta ha kontakt och umgås med behöver man kanske även rannsaka sig själv.

Tillhör man kategorin av bredkäftade skrävlare som endast med viss svårighet kan hålla sig till vad som faktiskt är sant samt att man hela tiden måste framhålla sin egen förträfflighet får man nog räkna med att folk tröttnar på en och eventuellt serverar en obekväm sanning som kontring när man som bredkäftade liten groda en gång för mycket har kväkt ur sig någon halvsanning/lögn som ingen bryr sig om eller är intresserad av att höra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar