torsdag 23 april 2015

Veterinärbesök

Då har vi varit hos veterinären och lokaliserat hältan. Hon visade i princip ingenting förrän vi böjde vänster framknä. Här var hon tydligt halt efter böjprov och den hältan släktes sen helt när vi bedövade. Så nu är hon behandlad i knät plus att hon ska äta metacam i en vecka. Hon ska även skrittas för hand 20 minuter om dagen och sedan åker vi tillbaka om 14 dagar och kollar. Självklart kommer jag behandla med biolighten hela tiden också men nu rätt ben.

Förmodligen gjorde hon något i samband med att hon drog av sig skon i hagen för två veckor eftersom det är samma ben. Jag var ändå ganska lättad över att det inte var höger framknä som hon sparkade sig på för två år sedan. Kan konstatera att hon aldrig har haft samma skada två gånger utan det är alltid nått nytt. Första gången någonsin som hon är halt i vänster fram faktiskt. När jag såg att hon var halt i lördags tittade jag faktiskt inte så noga vilket ben det var utan såg bara att hon linkade lite bredvid mig..utgick direkt bara från att det var höger. Den initiala hältan försvann ju också efter en dag.

Hon brukar inte vara hysterisk i hagen och de har väldigt bra koll på hästarna där hon står  nu men självklart står de inte och tittar på dem hela tiden så hon kan mycket väl ha fått ett ryck och galopperat runt lite väl våldsamt när ingen har sett och sträckt till knät lite till efter att hon förmodligen översträckt det lite i samband med att skon åkte av..

Om inget oförutsett tillstöter så bör hon vara igång igen i juni. Bara att hålla tummaran!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar