lördag 11 april 2015

Inkompetenta återförsäljare och generösa hovslagare

När jag åker på tävling följer ofta snälla Mona med och hjälper mig men då och då får jag åka själv. Detta är egentligen inget större problem eftersom Heddan är himla snäll och jag har mitt lilla system som funkar helt ok. Dock skulle jag vilja ha möjlighet att sadla henne inne i släpet istället för som nu då jag håller henne i ena handen i en longerlina samtidigt som jag lyfter ut sadeln med den andra.

Fick tipset att helt enkelt slänga ut mellanväggen och skaffa en lång bom. Dels så åker hästen tydligen bättre, dels så får jag då lätt plats att gör i ordningen henne inne i släpet på tävlingsplatsen. 

Tog därför kontakt med återförsäljaren jag en gång köpte släpet av och frågade om de hade en lång bom. Jodå, det fanns en hemma som jag kunde hämta samma helg. Så jag och en kompis åkte dit på lördagen och kom till ett tomt stall. (?) De hade flyttat som det verkade sen jag köpte släpet eftersom adressen var annorlunda. Efter en stund lyckades jag få tag på människan som då befann sig på väg hem från någon tävling och skulle vara hemma om ca 40 minuter. Lite irriterande tyckte vi då men åkte iallafall och åt medan vi väntade.
Efter någon timme ringde människan upp och sa att hon var tillbaka och jag nu kunde komma och hämta bommen. Hon ville dock att jag skulle ta ut kontanter eftersom kortmaskinen tydligen befann sig någon annanstans? Tog iallafall ut pengar och åkte tillbaka. 
Väl där plockar människan fram en begagnad, ej komplett bom. När jag påtalar detta så börjar hon yra om att jag kanske kan svetsa något fäste i mitt släp. Hmm nej tack, här ska inte svetsas något!

Jag tackade för mig och åkte därifrån. I bilen hem diskuterade jag och Andrea, som följde med, hur bommen egentligen skulle fästas och att det självklart måste finnas en lösning även till lång bom.

Efter en del googlande och lite frågor på ett hästforum fick jag dessa bilder som tydligt visar lösningen som hör till.

 Hur i hela friden kan man vara återförsäljare och inte känna till detta? Suck säger jag bara. Ska ta tag i det där igen men från någon annan, mer kompetent återförsäljare.

Sen finns det andra yrkesverksamma människor som överraskar en positivt. Hedwig plockade av sig en sko i tisdags och min egen hovslagare hade inte möjlighet att komma förrän nästa vecka. Jag hade ju en tävling inplanerad på torsdagen och med bara en framsko hade den inte varit helt lätt att genomföra.. Lite svettigt att snabbt få tag på en hovslagare så jag ringde till Mälarkliniken för att kolla om de hade hovslagare där på onsdagen. Inga problem, vi fick komma redan klockan tio på förmiddagen. 

På kliniken upptäckte Hedwig att en av hennes gamla vänner Bambi befann sig där och det blev ett våldsamt gnäggande och ropande..ÄR DU HÄR OCKSÅ !!!! VAR HAR DU VARIT SENASTE ÅREN???
Fredrik Forsberg, som jobbade där slog iallafall snabbt på en ny, fin sko och dessutom behövde jag inte betala för den. Inget jag hade förväntat mig men man blir både förvånad och glad över generositeten,

Vi kunde tack vare att skon snabbt kom på plats genomföra ett bra träningspass på eftermiddagen för Pia och sen en riktigt bra tävlingsrunda på torsdagen. :-)

I dessa ljuva vårtider kan man dessutom skritta av ute på galoppbanan efter träningen. Tindra, Eros och Pias schäfer Zelda gjorde oss sällskap. :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar