torsdag 9 april 2015

Trevlig eftermiddagstävling

Åkte till Enköping idag och red en msvB4. Även om procenten inte blev så imponerande är jag supernöjd med Hedwig på nästan alla plan. Hon har aldrig gjort en så bra runda på tävling förut. Enda egentliga missen var i fattningen från skritt där hon plötsligt drabbades av istadighet och kastade sig bakåt samt sprang lite krabbaktigt på snedden. Var tvungen att lägga en volt för att för att få ihop kroppsdelarna igen och kunna göra en fattning överhuvudtaget.

Jag vet precis varför hon tjurade ur så totalt. Vi har nämligen börjat använda oss av en liten gymnastikövning som lossar bogarna effektivt och får henne att lägga mer vikt bak. Till Hedwigs förtret använde jag mig en del av den på framridningen där hon omväxlande var helt underbar att rida till att vara istadig som en åsna. När jag kortade tyglarna och skulle samla upp henne för en fattning misstolkade hon förmodligen mina intentioner och trodde att jag skulle tvinga henne genomlida denna förfärliga övning som gör att vi kommer åt hennes spjärntendenser=försvar mot allt vad samling och bärighet heter.

Mest nöjd idag är jag med galopprogrammet där jag för första gången verkligen upplevde att jag kunde påverka henne på ett sätt inne på tävlingsbanan som verkligen inte gått tidigare. Tex kunde jag samla upp henne och sen aktivera henne i första bytet på ett fint sätt.
 Mona som var med som sällskap sa att hon har aldrig sett henne se så mjuk och lösgjord ut inne på banan så jag var väldigt glad över att även hon såg skillnaden som jag så tydligt kände.

Hon var ungefär likadan att rida där som hemma. :-)

Domarens enda invändning var att hon tyckte formen blev lite låg emellanåt. I övrigt en trevlig häst med bra engagemang samt välvisad. Jag upplevde själv inte att hon blev låg i formen men eftersom jag vet av erfarenhet att man kan missta sig på den fronten (!) visade jag travfilmen från programträningen med Gustav Svalling för Mona och frågade om hon var lägre i formen än på den. Men enligt Mona var siluetten i princip samma förutom att hon hade benlindor på programridningen. :-))  Jag tycker själv att hon är fin i formen där men domaren idag ville ha henne ännu högre och det får man ta när man valt att tävla i en bedömningssport. Sen förstår jag också att hon inte kunde få något högt betyg på lösgjordheten med tanke på attacken hon fick mitt i programmet.

Njuter trots allt fortfarande av den fina känslan och mjukheten hon bjöd på idag i större delen av programmet.

Tyvärr ingen film då kameran låg i tryggt förvar hemma i skåpet.


2 kommentarer:

  1. Vad är det för övning ni gör som hon protesterar så emot? Den måste ju "ta" med andra ord, så blir intresserad om den funkar på mitt sto med.

    SvaraRadera
  2. Du rider en framdelsvändning ett halvt varv och ryggar direkt ur den några steg. Tänk dig att hela övningen ska vara som en rörelse. Jag gör den åt båda hållen tills hon ger efter och gör den helt mjukt. Kan bli tre fyra gånger åt båda håll. :-) Kommer ursprungligen från en hopptränare som tyvärr inte finns med oss längre.

    SvaraRadera