måndag 6 april 2015

Magic boots

Eller inte riktigt men några av mina favoriter denna årstid, eller all annan årstid också som innefattar lera är  equi-chaps.

 Liten filmdemonstration Equi-chaps

Hedwig går i en gräshage som visserligen innehåller mest gräs men vid grinden är det ganska lerigt. Hon har lätt för att få mugg på sina vita bakkotor och under åren har jag lärt mig att det som skyddar och fungerar absolut bäst är att försöka hålla benen så torra som möjligt. Helst slippa att spola av dem om hon börjat få små krustor.
Jag vet att om man läser om hur man ska behandla mugg så innefattar det ett evigt tvättande högt och lågt men för vår del har det alltid förvärrat allting.

Första gången hon drabbades av mugg var för 7 år sedan då hon råkade sparka sig själv i hagen och fick ett litet sår. Sen var det kört. Vet inte hur länge jag höll på men hon sprutades tom med pencillin varje dag i fem dagar. I ren desperation sökte jag överallt på nätet och hittade tillslut dessa i England. Mud boots kallas de där för enkelhetens skull.
Man kanske tror att fukten ska krypa upp under dem men det gör den inte. När Hedwig kommer in från hagen och man tar av skydden är hon lerig på hovarna och någon centimeter ovanför, resten är helt rent och torrt. När jag hade fått tag på dessa läkte muggen på en vecka och krustor och svullnaden försvann.

Jag har inte haft dem på ett tag men såg nu att hon hade lite krustor så jag bad stalltjejen sätta på dem runt om på alla fyra tills det torkat upp i hagen. Servicen på detta ställe är dessutom så outstanding så istället för att det ligger fyra lerklumpar när jag kommer dit hänger de ordentligt avspolade i torkrummet så de är redo att användas dagen efter.

Om man vill köpa ett par sådana här rekommenderar jag att man väljer ovannämnda. De finns att köpa i Sverige men man kan hitta dem något billigare i England om man orkar med att leta lite.

Tydligen finns något liknande på Hööks för en mycket billigare peng men dessa ska tydligen vara helt värdelösa och inte alls fylla samma funktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar