lördag 6 september 2014

Dagens tävling

Idag var det alltså åter dags för tävling och denna gång i Skärlunda. Programmet var en msvB4 som vi ridit ett antal gånger vid det här laget. 
 Just denna dag måste jag ha varit mer förvirrad en vanligt då jag började med att åka hemifrån utan passet. Bara att vända hemåt igen för att hämta det. När jag sen väl kom till stallet insåg jag att tävlingsbyxorna hängde kvar hemma. Som tur var kunde Maggan bistå med ett par som passade perfekt. :-) 
Sen var det som vanligt bara att putsa alla grejer, packa bilen, bada Hedddan, knoppa manen, olja hovar, lasta och åka.

När jag kommit en bit på väg insåg jag att jag även hade glömt handskar och jag gillar verkligen inte att rida utan handskar! Men på tävlingen fanns en samling oerhört sympatiska funktionärer varav en snabbt ilade ner till stallet och återvände med två par vita handskar i olika storlekar så jag kunde välja ett par som passade.  Otroligt snällt!

Heddan kändes väldigt positiv och fin på framridningen och jag hade god koll på tiden. Men när det var tio minuter kvar innan min start och jag var mitt uppe i det förberedande galopparbetet kallade de in mig på tävlingsbanan. Jag var lite frågande men blev uppmanad att gå in i ridhuset. Där inne hann jag trava ett halvt varv  innan domaren påpekade att jag var väldigt tidig och ville jag verkligen rida runt där inne så lång tid innan start. -Jodå sa jag, om det är ok kan jag göra det.-Nä det är nog inte ok så du får gå ut igen. -Ääh okeeej?

Så det var bara att knata ut igen och försöka fortsätta med lite galopparbete de minuterna som var kvar innan jag skulle in i ridhuset igen.

Hedwig är ju en okomplicerad pålle och henne bekom det inte nämnvärt att vi fick gå in och ut och sen in igen men jag hade gärna fullföljt min plan på framridningen så jag hade fått ihop henne lite bättre.
Resultatet blev inte så lysande även om Hedwig själv var väldigt belåten med sin insats, Jag blir verkligen full i skratt över hur hela hon riktigt pöser malligt över sin briljanta insats efter den avslutande halten och marscherar ut med spetsade öron och stolta kliv.

Att domaren var en kinkig typ som ansåg att det är lämpligt att vara på tygeln hela programmet var uppenbarligen av mindre betydelse för Hedwig. Hennes, enligt henne själv, storslagna uppvisning spoileras dessvärre av bla skitmoment som skrittpiruetter, halt och ryggningar. Jag vet att hennes uppfödare sa att i denna familjen ägnar vi oss inte åt att gå baklänges eller för den delen andra aktiviter som hindrar fri fart framåt. Jotack..jag har märkt det..

Själv var jag mest lycklig över att jag äntligen fick till en riktigt bra höger öppna i just det här programmet. Den har verkligen varit ett aber på tävling och det har varit frustrerande att hon har gjort jättefina hemma medan hon har förvandlats till någon märklig ostbåge på tävling mer eller mindre omöjlig att påverka. 

På träningen i torsdags inledde vi varje högeröppna med en liten volt i hörnet och även Maggan tipsade om detta när jag beklagade mig över hur hopplös jag tycker denna rörelse är. Så idag tänkte jag och red precis som att jag tänkte lägga en volt men fortsatte istället längs spåret och äntligen satt den och gav nästan samma känsla som hemma. Jag var så nöjd med detta att jag tänkte skitsamma om resten inte blir så bra. Äntligen fick jag till den där förbannade högeröppnan! 
 Hade jag varit riktigt smart hade jag haft samma tänk med vänsteröppnan men dessa brukar hon alltid göra bra även på tävling så uppenbarligen blev jag för otydlig och ostbågehästen återuppstod istället i detta varv...

Vilket år som helst får vi förhoppningsvis även till skrittpiruetter och ryggning lika bra på tävling som hemma samt att hon kanske kan tänka sig att gå hela programmet på tygeln..
Idag blev hon lite öppen emellanåt och denna domare drog ner jättemycket på det. Bara att tugga i sig och fortsätta försöka knöla ihop henne lite mer. Nästa gång sitter det sannolikt en annan liten tant bakom bordet och då går det förhoppningsvis lite bättre. 
 Hon är oavsett väldigt rolig att rida på tävling nu  och jag blir bara så glad över hennes energi.


 
"Märkligt att alla inte kan se vilken enastående häst jag är!"

Lite biolight vid hemkomst gör gott tills...
"Vem har ställt skottkärran där???" 

Ibland undrar man..skottkärran står alltid där..

Imorgon ser jag fram emot en skön skogstur, något som både Heddan och jag gillar, sen blir det lite blandat arbete resten av veckan med dressyr, bomarbete och en träning på Borgs för Pia. En ledig dag ska hon också få. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar