torsdag 18 september 2014

Läsvärd artikel

http://www.hippson.se/blogs/HusbloggareIzabella/hur-far-man-topphastar-att-prestera.htm

Tycker att den tar upp både sånt jag var medveten om men även en del grejer som jag inte reflekterat så mycket över men som egentligen är ganska självklara.

Bland annat att hästen inte ska ridas hårt 72 timmar innan den ska prestera på tävling. Nu tror inte jag att det betyder att man ska låta hästen vila i hagen eller enbart hasa omkring i skogen men att dagarna innan tävling kanske mest lägga fokus på gymnastiserande och lösgörande pass där man inte rider hästen trött utan slutar när hästen känns mjuk och fräsch och supertaggad till jobb.

Jag gjorde själv misstaget för några år sedan och red en ganska tuff träning dagen innan tävling. På träningen var Heddan jättefin och härlig men med facit i handen höll vi på lite för länge. Dagen efter hade hon mått bäst av en skrittrunda i skogen men då stod det tävling på schemat. Helt gräsligt. Hon var stel och ovillig och måste uppenbarligen haft träningsvärk.

Jag har ju lagt om träningen en del senaste månaderna och ägnar mycket tid till arbete i skritt när jag är på dressyrbanan. Inte sagt att detta passar alla hästar men på Hedwig passar det väldigt bra. Hon är mycket mjukare och rundare numera från början när jag går över till trav och galopparbetet och senast idag sa min tränare att hon har fått en helt annan siluett. Och om det är någon som har sett Hedwigs siluett regelbundet de senaste 8 åren så är det min tränare.

Sen tror jag också att utfodringen spelar stor roll och tack och lov har jag henne uppstallad hos Maggan där jag själv bestämmer vad och hur mycket hon ska äta. Förutom att jag själv bestämmer hur mycket grov och kraftfoder hon ska äta är systemet med foderautomater oslagbart. Sammanlagt åtta utfodringstillfällen utspridda över dygnet måste vara optimalt för hästmagen och kan nog bara överträffas av fri tillgång på grovfoder. (Något som Heddan förövrigt skriver upp på listan över förslag på förbättringsområden varje vecka.)

Just nu känns det som vi är inne i en bra period utvecklingsmässigt. Det tar lång tid med Hedwig och jag tror inte på att försöka forcera alltför mycket utan det får helt enkelt ta den tid det behöver. Senast i somras sa en GP-domare att"jag ser inte att hon har några begränsningar" så med den inställningen jobbar vi vidare. Jag har slutat jämföra mig med de som har 7-8 åringar som går msvA-St George. Inte alltför sällan försvinner dessa hästar ändå efter att de avancerat snabbt upp i klasserna. Förslitningsskador orsakade av ensidigt arbete och för lite återhämtning gissar jag kan vara en anledning till det tyvärr.

Jag är även väldigt nöjd med biolighten som jag behandlar Hedwig med regelbundet. Det är uppenbart att hon verkligen njuter av behandlingen då hon står och tuggar och slickar sig om munnen väldigt mycket medans jag håller på.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar