torsdag 25 september 2014

Underbar känsla idag

Hedwig var så fin idag på träningen att jag mest bara satt och njöt. Hon är så otroligt mycket mjukare nu och även om jag ofta skämtar att hon bara med viss tvekan nedlåter sig att gå på tygeln så är det såklart en sanning med viss modifikation. När hon väl är på tygeln så är hon det väldigt ärligt. Jag behöver inte känna mig tveksam utan då ger hon mig ett fint elastiskt stöd i tygeln och är väldigt reglerbar.

Mitt upplägg just nu är egentligen ganska enkelt och går efter varannandagsprincipen. Ena dagen jobb på banan, nästa dag skritt i skogen.
På banan hemma fokuserar jag mest på att rida henne från innerskänkeln upp på yttertygeln. Börjar i skritt där jag jobbar henne så i ca 20 minuter, där efter ca 5 minuter travjogg och till sist 5 minuter galopp där jag försöker ha henne så rund och mjuk som möjligt och hela tiden tänker innerskänkel-yttertygel. Efter den här uppvärmningen rider jag mina skolor i trav i båda varven och sen något mer jobb i galoppen så som slutor eller seriebyten. Eller så blir det bara övergångar trav-galopp, skritt-galopp. Beror lite på hur loss hon känns.

Idag på träningen spände vi bågen lite mer och hon gjorde riktigt fina övergångar mellan trav- piaff och samlad galopp-piaff. Så länge jag höll mig längs fyrkanten gick det ganska enkelt men när vi skulle utmana henne lite mer och göra galopp-piaffövergångarna på diagonalen inledde hon med att bli tvärsur och kasta sig bakåt. Men hon tog tillrättavisningen väldigt bra och gjorde sen några fina diagonaler med övergångar. Vi kom också underfund med att detta verkar vara ett användbart knep för att få till piruetterna. Idag blev de väldigt stora men jag fick ändå en bättre känsla över att kunna få lite mer kontroll över dem. :-)

Vissa gillar att oavbrutet skryta hejvilt på sina bloggar om hur enastående deras häst/hästar är eller hur skickliga ryttare de är, hur fantastiskt upplägg de har etc. Jag tror inte jag brukar skrävla så väldigt mycket eftersom jag själv tycker det blir lite tjatigt att läsa om men just nu tänker nog jag också skryta lite och säga att jag faktiskt tycker jag, tillsammans med min tränare, har gjort ett riktigt bra jobb med Heddan sista tiden och kommit underfund med ett system som verkar passa henne bra.

Sen är jag helt övertygad om att biolighten (som jag tjatar om :-)) har en stor del i hennes mjukhet. Jag upplever aldrig att hon verkar trött, öm eller stel i kroppen längre. Ett av mina favoritprogram är drainage II som hjälper till att bli av med slaggprodukter efter träning och det använder jag ofta. Säkert därför hon är så fräsch även dagen efter ett tuffare pass.





























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar